Anthony Albanese. foto news.com.au

SYDNEY – Australia telah menghalang Rusia daripada membina kedutaan baharu berhampiran bangunan Parlimen, dengan alasan risiko kepada pengintipan.

Perdana Menteri Anthony Albanese berkata, agensi perisikan telah memberikan “nasihat keselamatan yang sangat jelas” mengenai pergerakan itu.

Undang-undang yang digubal khusus untuk menghentikan pembinaan telah diluluskan dengan pantas pada Khamis selepas percubaan undang-undang untuk menyekat pembangunan Canberra gagal.

Kedutaan Moscow sedia ada sekarang tidak akan terjejas oleh undang-undang baharu, yang mempunyai sokongan dua parti.

Perundangan baharu itu juga memperakukan bahawa Rusia mungkin layak mendapat pampasan kewangan.

Moscow kini memegang pajakan untuk sebidang tanah, yang diperoleh pada 2008, kira-kira 400 meter (0.25 batu) dari bangunan Parlimen Australia.

Ia telah meletakkan asas untuk bangunan kedutaan baharu, tetapi proses pembinaan berjalan perlahan.

Ketika hubungan antara Australia dan Rusia tegang ekoran pencerobohan ke atas Ukraine, usaha beralih kepada membatalkan kebenaran untuk bangunan baharu itu.

Percubaan sebelum ini untuk membatalkan pajakan telah dikemukakan oleh mahkamah persekutuan bulan lalu, mendorong kepada perundangan baharu.

Undang-undang mengambil masa kurang daripada lima minit untuk diperkenalkan, dan diluluskan melalui Dewan Rakyat.

“Kami tidak menjangka Rusia berada dalam kedudukan untuk bercakap mengenai undang-undang antarabangsa, memandangkan penolakan mereka terhadapnya secara konsisten dan begitu berani menceroboh Ukraine,” kata Albanese, yang mengutuk pencerobohan “haram dan tidak bermoral” Rusia ke atas Ukraine.

Kerajaan Australia tidak menyatakan jika ia mempunyai kebimbangan keselamatan mengenai kedutaan China, yang berhampiran dengan tapak Rusia. – Agensi