Gambar hiasan.

LAPORAN MalaysiaGazette berhubung kemungkinan besar adanya penubuhan Jawatankuasa Khas Masyarakat India oleh Perikatan Nasional (PN) sememangnya menimbulkan pelbagai keraguan.

Lagi-lagi ketika menjelangnya Pilihan Raya Negeri (PRN) dalam masa terdekat ini. Ini antara persoalan yang ingin saya bangkitkan dalam agenda penubuhan Jawatankuasa ini.

1. Jawatankuasa Khas mengenai isu-isu orang India ini dianggap sebagai sekadar sandiwara semata-mata’. Selain Kedah, masyarakat India di negeri-negeri pimpinan PN seperti Kelantan dan Terengganu adalah minoriti yang terpinggir.

2. Negeri-negeri yang dipimpin oleh Pakatan Harapan (PH) seperti Selangor telah menunjukkan minat khusus dalam pembangunan dan peningkatan masyarakat India melalui pelbagai program yang bertujuan untuk mereka seperti SITHAM (Selangor Inthiyar Thozhil Arvalar Maiyam) dan iSEED (Program Pemberdayaan dan Pembangunan Usahawan India Selangor).

Program-program ini telah mencatatkan kejayaan yang signifikan setakat ini.

Manakala negeri-negeri PN masih belum melaksanakan program-program seumpama ini untuk masyarakat India. Jika PN benar-benar berminat dalam hal orang India, mengapa jawatankuasa ini ditubuhkan hanya beberapa minggu sebelum pilihan raya negeri dan bukan semasa mereka berkuasa terutamanya semasa kepimpinan Tan Sri Muhyiddin sebagai Perdana Menteri?

Ini hanyalah ‘gula-gula pilihan raya’ yang digunakan oleh pihak pembangkang.

3. Bekas pemimpin MIC yang akan menyertai jawatankuasa ini atau PN sedarilah bahawa mereka hanya memperdaya diri sendiri. Sejak perhimpunan Hindraf pada tahun 2007, majoriti masyarakat India telah memilih PH dan dijangka akan terus berlaku demikian pada pilihan raya negeri akan datang. Selain itu, majoriti orang India yang aktif secara politik adalah terlibat dalam parti-parti seperti PKR, DAP, dan MIC.

Orang India dalam parti-parti ini mempunyai kebebasan dan peluang penuh untuk bertanding dalam jawatan parti yang mereka inginkan. Tetapi perkara tersebut tidak berlaku dalam PN terutamanya dengan Pas dan Bersatu.

Mereka dianggap sahabat parti’ dan tidak dibenarkan bertanding atau mengundi dalam pemilihan parti.

4. Dalam kes ini, orang India dalam PN terpaksa menerima bantuan dari parti. Kerusi yang ditawarkan kepada orang India dalam PRU15 hampir kesemua kerusi tersebut adalah kerusi yang sukar dimenangi oleh PN.

Kebanyakan kerusi yang didambakan oleh orang India PN, terutamanya dalam Pas adalah di kawasan majoriti Cina di mana DAP dijangka akan menang seperti biasa dan DAP memang menang dalam kerusi-kerusi tersebut.

5. Laporan juga menyatakan bahawa jawatankuasa ini mungkin akan berkembang menjadi sebuah parti politik jika PN menang dalam pilihan raya negeri.

Para pemimpin tersebut sepatutnya berasa malu kerana membenarkan PN mencuba untuk lebih memecahbelahkan dan menaklukkan masyarakat India.

Pada masa ini, kita sudah ‘terlalu banyak’ parti India untuk minoriti yang kurang daripada tujuh peratus daripada jumlah penduduk. Parti baru hanya akan meredupkan undi dan tidak memberi manfaat dalam politik undi.

6. Jabatan Kerajaan Perpaduan untuk pemajuan masyarakat India adalah MITRA. Datuk R. Ramanan yang baru dilantik dan pasukannya telah membuat usaha untuk memperbaiki MITRA.

Kemajuan yang dicapai dalam tiga bulan terakhir patut dipuji. Mulai daripada geran NGO untuk pemajuan masyarakat hingga geran tunai untuk pelajar universiti India, MITRA berusaha untuk melibatkan semua aspek dalam masyarakat dan membantu di tempat yang paling diperlukan.

7. Jika bekas pemimpin MIC tersebut benar-benar ingin membuat perubahan dalam masyarakat, mereka sepatutnya membuka NGO dan bekerjasama dengan agensi seperti MITRA untuk memajukan masyarakat secara berkesan.

Novinthen Krishnan
Jawatankuasa Pilihanraya Perak PKR Perak

K Novinthen

ARTIKEL BERKAITAN:

PN tawar Jawatankuasa Khas Masyarakat India kepada bekas pemimpin MIC?