Logo Petronas.

KUALA LUMPUR – Petronas Carigali Sdn. Bhd., (Petronas Carigali) anak syarikat milik penuh Petroliam Nasional Berhad (Petronas) telah menemui enam penemuan minyak dan gas di lima blok di luar pantai Sarawak, Malaysia.

Telaga Gedombak di Blok SK306 dan telaga Mirdanga di Blok SK411 (di wilayah Balingian), telaga Sinsing di Blok SK313, telaga Machinchang dan Pangkin di Blok SK301B, dan telaga Kalung Emas di Blok SK315 (di wilayah West Luconia), berpunca daripada kumpulan medan minyak baharu dan sedia ada serta menunjukkan tahap pencemaran yang rendah.

Petronas Carigali berkata, penemuan itu hasil peneroka domestik secara penggerudian intensif yang dimulakan pada penghujung 2022 yang turut membawa kepada penemuan Nahara-1 pada tahun itu di Blok SK306, penemuan minyak penting oleh Petronas Carigali dalam dekad lalu.

Naib Presiden Eksekutif dan Ketua Pegawai Eksekutif Huluan Petronas, Datuk Adif Zulkifli berkata, penemuan ini jelas menunjukkan potensi penerokaan baharu di lembangan Malaysia melalui pendekatan inovatif.

“Kami berharap ini akan memberi dorongan kepada lebih banyak syarikat untuk mengambil bahagian dan melabur dalam sektor Huluan Malaysia, terutamanya dalam bidang penerokaan,” tambahnya.

Pencapaian ini juga disebabkan oleh pendekatan “penjelajahan berkelompok” inovatif Petronas Carigali, gaya pencarian unik yang sesuai untuk wilayah geologi matang.

Dalam pada itu, Naib Presiden Eksplorasi Petronas, Mohd Redhani Abdul Rahman berkata, penemuan ini hasil daripada kesanggupan pasukan penerokaan syarikat ini untuk mencabar norma dan menentang dogma yang telah lama wujud.

“Ini hasil galakkan daripada kejayaan awal kami dan akan terus meningkatkan usaha kami,” ujarnya.

Memandang ke hadapan, Petronas Carigali berazam untuk meneruskan kejayaan pendekatan ini dalam usaha penerokaannya yang lain di Malaysia. – MalaysiaGazette