Serangan Israel ke atas Gaza. foto Anadolu Agency

LONDON – Jawatankuasa Perlindungan Wartawan (CPJ) sangat bimbang apabila berlaku gangguan komunikasi di Gaza, bermakna ia merupakan amaran bahawa kepada kekosongan maklumat yang kritikal dengan kemungkinan membawa akibat yang serius.

Kumpulan yang berpangkalan di New York itu menekankan dunia “kehilangan tingkap kepada realiti” tentang apa yang berlaku di Gaza apabila organisasi berita terputus hubungan dengan wartawan yang berada di lapangan.

“Perang Israel-Gaza telah memasuki tahap baharu dengan pengeboman dan operasi darat yang diperhebat oleh tentera Israel. Jawatankuasa Melindungi Wartawan (CPJ) amat bimbang dengan laporan meluas mengenai gangguan komunikasi di Gaza.

Gangguan komunikasi ini bukan sahaja menafikan dunia berita penting tetapi juga mewujudkan “vakum” berbahaya di mana maklumat bebas dan fakta digantikan oleh “propaganda maut,” serta maklumat salah dan maklumat yang salah.

“Kami mengingatkan semua puak yang berperang – termasuk di luar sempadan Israel yang diiktiraf di peringkat antarabangsa dan wartawan adalah orang awam dan mesti dihormati dan dilindungi oleh semua pihak yang bertelagah mengikut undang-undang kemanusiaan antarabangsa.

“Menyasarkan wartawan atau infrastruktur media dengan sengaja merupakan kemungkinan jenayah perang,” tambahnya yang dilaporkan oleh Anadolu Agency.

Konflik semasa di Gaza meningkat secara mendadak selepas sayap tentera Hamas melakukan serangan yang tidak pernah berlaku sebelum ini ke atas Israel pada 7 Oktober dengan menembak beribu-ribu roket dan menghantar ratusan pejuang ke bandar-bandar Israel.

Israel bertindak balas dengan kempen tanpa gangguan serangan udara dan artileri di Semenanjung Gaza, dan kerajaan mengumumkan bahawa ia sedang bersiap sedia untuk serangan darat untuk membasmi Hamas.

Lebih 8,700 orang terbunuh dalam konflik itu, termasuk sekurang-kurangnya 7,326 rakyat Palestin dan 1,400 warga Israel.

Pada masa ini, kira-kira 2.3 juta penduduk Gaza bergelut dengan kekurangan makanan, air dan ubat-ubatan akibat pengeboman udara besar-besaran Israel dan sekatan total ke atas kawasan tersebut. – Agensi