Philippe Lazzarini

GAZA CITY – Ketua Agensi Bantuan dan Kerja Pertubuhan Bangsa Bangsa Bersatu (PBB) untuk Pelarian Palestin di Asia Barat atau UNRWA, Philippe Lazzarini mendesak supaya gencatan senjata segera di Gaza.

Gesaan terbaharu itu dibuat susulan serangan rejim zionis ke atas dua buah sekolah milik UNRWA yang kini menjadi tempat perlindungan pelarian Palestin yang dihalau keluar oleh Israel.

Lazzarini berkata, pihaknya menerima imej dan rakaman video berpuluh-puluh orang terbunuh dan cedera dalam serangan Israel ke atas sekolah Al-Fakhoura.

“Menerima imej ngeri dan rakaman video berpuluh orang yang terbunuh dan cedera di sekolah UNRWA lain yang melindungi ribuan orang yang hilang tempat tinggal di utara Semenanjung Gaza.

“Serangan ini tidak boleh menjadi perkara biasa, ia mesti dihentikan. Gencatan senjata kemanusiaan tidak boleh menunggu lagi,” katanya di platform X.

Lazzarini berkata, sekolah tersebut menjadi tempat perlindungan lebih 4,000 rakyat Palestin yang dipaksa meninggalkan rumah masing-masing dan dihalau untuk lari ke selatan Gaza.

“Kali kedua dalam masa kurang 24 jam sekolah tidak terkecuali. Cukup, kengerian ini mesti berhenti” tulisnya dalam satu hantaran lain.

Media melaporkan, selain sekolah Al-Fakhoura tentera rejim zionis turut menyerang sebuah lagi sekolah di Tal al-Zaatar yang terletak di utara Gaza.

Lebih 200 orang maut dalam kedua-dua serangan yang dilakukan oleh regim Israel pada Sabtu. – Agensi