Sayyed Hasan Nasrallah

BEIRUT – Pemimpin Hezbollah, Sayyed Hasan Nasrallah memberi amaran bahawa individu yang terlibat dalam pembunuhan timbalan pemimpin Hamas “tidak akan terlepas daripada hukuman”.

Saleh al-Arouri meninggal dunia dalam serangan dron di Beirut pada hari Selasa.

Setakat ini Israel belum mengesahkan ia bertanggungjawab.

Nasrallah menyifatkan kematian Arouri sebagai “jenayah besar dan berbahaya yang kita tidak boleh berdiam diri”.

Beliau menambah, jika Israel melancarkan perang ke atas Lubnan “tidak akan ada siling, tiada peraturan” untuk tindak balas Hezbollah.

“Kami tidak takut perang.

“Mereka yang berfikir untuk berperang dengan kami akan menyesal. Peperangan dengan kami akan datang dengan kos yang sangat tinggi,” kata Nasrallah dalam ucapannya yang disiarkan melalui televisyen.

Beliau sebelum ini sudah memberi amaran bahawa sebarang pembunuhan di Lubnan akan menjadi garis merah.

Hezbollah – seperti sekutunya, Hamas – dianggap sebagai organisasi pengganas oleh Israel, United Kingdom dan lain-lain.

Ia adalah kuasa politik dan ketenteraan terbesar di Lubnan dan mempunyai menteri dalam kerajaan negara itu.

Serangan yang membunuh Arouri adalah yang pertama di Beirut selepas berbulan-bulan berbalas tembakan antara Hezbollah yang disokong Iran dan Israel, sebagai tindak balas kepada perang di Gaza.

Ini sebahagian besarnya terhad kepada sempadan selatan Lubnan.

Pasukan Pertahanan Israel (IDF) berkata pada hari Rabu ia “mempertahankan sempadannya” daripada beberapa peluru berpandu yang dilancarkan dari Lubnan.

Arouri ialah tokoh penting dalam Briged Izzedine al-Qassam, sayap bersenjata Hamas, dan sekutu rapat Ismail Haniyeh, pemimpin Hamas.

Beliau berada di Lubnan, bertindak sebagai penghubung antara kumpulannya dan Hezbollah.

Arouri diketahui berada dalam senarai Israel dan perdana menteri negara itu, Benjamin Netanyahu yang sebelum ini berikrar untuk menghapuskan pemimpin Hamas di mana sahaja mereka berada.

Arouri juga berada dalam senarai hitam Amerika Syarikat yang menawarkan hadiah AS$5 juta untuk kepalanya sejak 2018.

Pasukan pengaman Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) di Lubnan berkata, ia amat bimbang tentang potensi peningkatan keganasan.

Jurucakap Pasukan Sementara PBB di Lubnan (Unifil) meramalkan konflik yang lebih luas akan membawa akibat yang memusnahkan kedua-dua Israel dan Lubnan.

Iran telah mengutuk pembunuhan Arouri, dengan menteri luar negara itu mengkritik Israel kerana melakukan “operasi pengganas pengecut” dalam satu catatan di X.

Hamas pula dilaporkan telah memberitahu pengantara Mesir dan Qatar mahu menangguhkan rundingan pembebasan lebih banyak tebusan Israel sebagai tindak balas terhadap pembunuhan Arouri. – Agensi