Presiden Amerika Syarikat, Joe Biden.

WAHINGTON – Presiden Joe Biden berkata, serangan ke atas Houthi di Yaman tidak menghentikan serangan Laut Merah kumpulan itu, oleh itu operasi Amerika Syarikat (AS) akan diteruskan.

AS melakukan serangan pusingan kelima di Yaman pada hari Khamis selepas sebuah kapal AS dibedil oleh dron Houthi.

Jurucakap White House, John Kirby berkata, tentera AS “memusnahkan pelbagai peluru berpandu Houthi” yang akan dilepaskan ke arah Laut Merah.

Beliau berkata, serangan AS berlaku pada hari Rabu dan sekali lagi pada Khamis.

Biden berkata demikian selepas ditanya oleh wartawan di Washington DC sama ada serangan ke atas sasaran Houthi berjaya.

“Apabila anda bekerja, adakah mereka menghentikan Houthi? Tidak.

“Adakah mereka akan meneruskan? Ya.”

Komando Pusat AS – yang menyelia operasi AS di Timur Tengah berkata dalam satu kenyataan ia telah “menjalankan serangan ke atas dua peluru berpandu anti-kapal Houthi yang disasarkan ke selatan Laut Merah dan bersedia untuk dilancarkan” pada Khamis.

“Pasukan AS mengenal pasti peluru berpandu di kawasan yang dikuasai Houthi di Yaman” sekitar 15.40 waktu tempatan dan menentukan sama ada ia adalah ancaman yang akan berlaku kepada kapal dagang dan kapal Tentera Laut AS di rantau itu.

“Pasukan AS kemudiannya menyerang dan memusnahkan peluru berpandu untuk mempertahankan diri,” kata kenyataan tersebut.

Timbalan Setiausaha Akhbar Pentagon, Sabrina Singh kemudian memberitahu pemberita pada taklimat: “Kami tidak mencari perang.”

“Kami tidak berperang dengan Houthi. Tindakan yang kami lakukan adalah bersifat defensif”.

UK Maritime Trade Operations (UKMTO) melaporkan pada hari Khamis sebuah kapal tangki berbendera Pulau Marshall telah dihampiri oleh dron di luar pantai Yaman, dan sebuah kapal tangki telah jatuh ke lautan.

Sebuah kapal perang India bertindak balas terhadap kejadian itu, tambahnya.

Firma keselamatan maritim Ambrey berkata, kapal tangki itu adalah milik AS dan tiada kerosakan atau kemalangan jiwa.

Sebuah kapal milik AS turut dilanggar pada hari Rabu, beberapa jam selepas Washington menamakan semula Houthi sebagai pertubuhan pengganas.

Dalam ucapan berapi-api pada hari Khamis, pemimpin Houthi menyebutnya sebagai “penghormatan besar” untuk “berkonfrontasi secara langsung” dengan Israel, AS dan UK.

“Pencerobohan terhadap rakyat kita yang dikasihi adalah satu pencabulan, pencerobohan, pencerobohan langsung kedaulatan Yaman dan serangan langsung terhadap rakyat Yaman”, kata Abdul Malik al-Houthi.

Houthi mula menyerang kapal dagang pada bulan November, mengatakan mereka bertindak balas terhadap operasi ketenteraan Israel di Gaza.

Sejak itu, kumpulan itu telah melancarkan berpuluh-puluh serangan ke atas kapal tangki komersial yang melalui Laut Merah, salah satu lorong perkapalan paling sibuk di dunia. – Agensi