Timbalan Ketua Pegawai Eksekutif (Operasi) PPZ-MAIWP, Mohammed Hassan bergambar bersama para pemenang pada Majlis Penyampaian Hadiah Kempen PPZ-MAIWP 2023 di Pusat Dagangan Dunia Kuala Lumpur (WTCKL). Foto WAN NABIL NASIR, 15 FEBRUARI 2024.

KUALA LUMPUR – Lebih 1,300 pembayar zakat dan wakaf terpilih sebagai pemenang kempen-kempen yang berlangsung sepanjang tahun lalu.

Kempen terbabit adalah Kempen Mesra Kaunter, Kempen 1 Bulan 1 Wakaf, Kempen Simpan & Zakat, Kempen Jom Potong Skim Potongan Zakat Bulanan dan Kempen Year End Zakat (YEZ).

Timbalan Ketua Pegawai Eksekutif Operasi Pusat Pungutan Zakat – Majlis Agama Islam Wilayan Persekutuan (PPZ-MAIWP) Mohammed Hassan berkata, pihaknya amat menghargai para pembayar zakat yang melaksanakan Rukun Islam ketiga pada tahun 2023.

“Kempen-kempen yang dianjurkan oleh PPZ-MAIWP ini merupakan salah satu kaedah promosi yang bermatlamat sebagai seruan serta menggalakkan pembayar untuk terus menunaikan zakat dan berwakaf dengan PPZ-MAIWP,” katanya ketika berucap pada Majlis Penyampaian Hadiah Kempen PPZ-MAIWP 2023.

Timbalan Ketua Pegawai Eksekutif (Operasi) PPZ-MAIWP, Mohammed Hassan menyampaikan hadiah kepada para pemenang pada Majlis Penyampaian Hadiah Kempen PPZ-MAIWP 2023 di Pusat Dagangan Dunia Kuala Lumpur (WTCKL). Foto WAN NABIL NASIR, 15 FEBRUARI 2024.

Menurut Mohammed, pencapaian PPZ-MAIWP juga adalah kejayaan pembayar-pembayar zakat yang dianggap sebagai ‘hero-hero asnaf’.

“Tanpa sokongan dan keprihatinan tuan-tuan dan puan-puan mungkin sukar PPZ-MAIWP mencapai kutipan melebihi RM1 bilion pada tahun lalu, seperti yang telah diumum sebelum ini,” katanya lagi.

Turut diraikan hari ini 59 pembayar zakat sebagai pemenang utama bagi setiap kempen yang diadakan.

Dalam masa yang sama, PPZ-MAIWP turut menyampaikan Anugerah Pembayar Setia kepada pembayar zakat yang telah menunaikan zakat bermula tahun 1991 sehingga tahun tahun lalu.

Sebagai rekod, objektif kempen anjuran PPZ-MAIWP bertujuan memberi kesedaran dan menggalakkan lebih ramai umat Islam menunaikan zakat dan wakaf supaya  dapat membantu lebih ramai golongan asnaf yang memerlukan.-MalaysiaGazette