Yoav Gallant

TEL AVIV – Israel akan memperhebatkan serangannya ke atas kumpulan Hezbollah di Lubnan walaupun gencatan senjata sementara dicapai dengan Hamas di Semenanjung Gaza, kata Menteri Pertahanan Yoav Gallant.

Gallant membuat kenyataan itu semasa lawatan ke ibu pejabat pemerintahan tentera Israel di Safed di Galilee berhampiran sempadan dengan Lubnan, lapor media tempatan.

“Saya tiba di sini selepas hujung minggu yang penuh dengan peristiwa, di mana tentera Israel menyerang Hezbollah dan membedilnya.

“Saya datang untuk mengkaji bagaimana untuk memperhebatkan kuasa dan kesediaan kita untuk bertindak menentang Hezbollah di mana-mana dan dengan intensiti yang semakin meningkat.

“Kami menyasarkan aktivis dan pemimpin Hezbollah. Kami akan bergerak ke hadapan dan menyerang mereka,” kata Gallant.

“Jika ada yang berpendapat apabila kita mencapai persetujuan untuk membebaskan tebusan di selatan (di Semenanjung Gaza) dan serangan berhenti buat sementara waktu dan mengurangkan apa yang berlaku di sini, dia silap.

“Kami akan terus menembak dan memperhebatnya secara bebas dari selatan sehingga kami mencapai matlamat kami.

“Matlamatnya mudah untuk menolak Hezbollah kembali ke tempat yang sepatutnya, sama ada dengan perjanjian atau secara paksa,” katanya.

Galant telah mengancam untuk menyekat Hezbollah daripada melintasi Sungai Litani di selatan Lubnan sama ada melalui penyelesaian politik atau tindakan ketenteraan.

Hezbollah tidak mengulas setakat ini mengenai kenyataan Gallant.

Puak Hezbollah dan Palestin di Lubnan telah bertukar-tukar tembakan setiap hari dengan tentera Israel sejak 8 Oktober 2023 susulan peperangan Israel yang dahsyat di Semenanjung Gaza, mengakibatkan kematian dan kecederaan di kedua-dua belah pihak selain korban dalam kalangan orang awam Lubnan. – Agensi