Dr. Mads Gilbert

ISTANBUL – Kesan pencerobohan dan sekatan Israel di Gaza sudah “melangkaui sebarang kekejaman”, kata seorang doktor terkemuka Norway dan aktivis kemanusiaan.

“Bagi saya, sudah cukup untuk melihat bagaimana tentera penjajah Israel menyebabkan rakyat Palestin kelaparan, dahaga, kedinginan dan mencacatkan mereka. Bagi saya, ini adalah jenayah perang,” kata Dr. Mads Gilbert, Ketua Kecemasan. Jabatan Perubatan di Hospital Universiti Norway Utara.

Beliau berkata demikian semasa simposium mengenai Palestin yang dianjurkan oleh Universiti Ibn Haldun.

“Bagi saya, ini adalah melampaui sebarang kekejaman yang saya lihat dalam hidup saya kerana ia lebih daripada sekadar kemajuan tentera.

“Ia adalah hukuman bagi seluruh rakyat, iaitu hukuman kolektif, yang menyalahi undang-undang…ini adalah serangan terhadap penduduk awam, wanita, kanak-kanak, orang tua, semua mereka yang tidak membawa senjata, yang menyalahi undang-undang. Dan ia adalah perang habis-habisan terhadap sistem penjagaan kesihatan Palestin, yang bertentangan dengan undang-undang antarabangsa, ” kata Gilbert, 72.

Gilbert mempersoalkan tahap kemanusian pemimpin Israel yang mempunyai niat dan rancangan penuh untuk menjadikan lebih daripada sejuta kanak-kanak kelaparan dan ketiadaan air bersih.

“Maksud saya, tahun berapa sekarang? Adakah tahun 1600 ? Adakah ia 1400, atau adakah ia 2024?,” soalnya lagi.

Semenanjung Gaza, yang berada di bawah serangan dan sekatan tanpa henti Israel sejak 7 Oktober lalu, kini menjadi lokasi kepada lebih 2.1 juta orang penduduk Palestin.

Dalam serangannya ke atas Gaza sejak 7 Oktober lalu, askar Israel telah membunuh kira-kira 30,000 orang dan mencederakan puluhan ribu lagi.

Peperangan Israel ke atas Gaza telah mengakibatkan 85% penduduk wilayah terpaksa mencari lokasi selamat di tengah-tengah kekurangan makanan, air bersih dan ubat-ubatan yang teruk, manakala 60% daripada infrastruktur enklaf itu telah rosak atau musnah, menurut Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu,

Sambil mendakwa Israel menjalankan dasar serangan penjajah terhadap rakyat Palestin, Gilbert berkata, Israel cuba memaksa rakyat Palestin meninggalkan Gaza dalam kelaparan.

“Isu Palestin-Israel bukanlah konflik yang sukar, ia adalah pendudukan yang sukar,” katanya.

Di bawah undang-undang antarabangsa, Israel, yang bertanggungjawab terhadap penjagaan kesihatan, pendidikan, dan keselamatan penduduk yang diduduki, tidak pernah memenuhi tanggungjawab ini, tegasnya.

Beliau juga menyatakan Israel telah menyerang agensi PBB untuk pelarian Palestin (UNWRA), yang telah menyokong rakyat Palestin sejak 1948.

Bulan lalu Israel menuduh segelintir daripada ribuan pekerja agensi itu terlibat dalam serangan Hamas ke atas Israel. Walaupun UNRWA sedang menyiasat dakwaan itu, banyak negara Barat membuat tindak balas dengan menarik balik pembiayaannya. – Agensi