Dr. Zaliha Mustafa (tengah) menerima watikah perlantikan dalam satu majlis malam tadi. Ihsan Gambar- Pengakap Malaysia

KUALA LUMPUR – Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Dr. Zaliha Mustafa dilantik sebagai Presiden Persekutuan Pengakap Malaysia (PPM) bagi Wilayah Persekutuan (WP).

Menurut kenyataan PPM, pengisytiharan tersebut disempurnakan Ketua Pengakap Negara, Mejar Jeneral (B) Prof. Datuk Dr. Mohd Zin Bidin pada Majlis Makan Malam Sambutan 40 Tahun Pengakap Kuala Lumpur yang berlangsung di IWK Eco Park @ Pantai Dalam, semalam.

Katanya, pada majlis tersebut, Zaliha juga menerima anugerah tertinggi PPM, Anugerah Bintang Semangat Rimba Kelas Pertama (Emas) yang eksklusif diberikan kepada para pemimpin.

Selain itu, seramai 85 orang pemimpin pengakap menerima Anugerah Manikayu Dua Butir sebagai tanda telah melengkapkan latihan kepimpinan PPM, siri Latihan Kepimpinan Manikayu.

“Majlis yang bertemakan ‘Pengakap Mentransformasi, Kuala Lumpur Terus Makmur,’ ini bertujuan untuk menghargai sumbangan dan khidmat bakti para pemimpin pengakap khususnya di WP.

“Penganjuran program ini juga dianjurkan bagi mencapai persefahaman dan kesepakatan bersama rakan strategik bagi menjayakan pelan pembangunan PPM WP,” katanya.

Majlis itu turut dihadiri Ketua Pesuruhjaya Pengakap Negeri WP, Datuk Zakran Abdul Manan serta kira-kira 300 pemimpin pengakap dan rakan strategik agensi kerajaan dan korporat. – MalaysiaGazette