Tengku Muhammad Iskandar Ri’ayatuddin Shah Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al Mustafa Billah Shah

KUALA LUMPUR – EDOTCO Malaysia mengumumkan pelantikan Tengku Muhammad Iskandar Ri’ayatuddin Shah Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al Mustafa Billah Shah sebagai pengerusi anak syarikatnya, Shahzan Alam Muda Sdn. Bhd.

Shahzan Alam Muda adalah satu-satunya Agensi Setempat (O.S.A) yang bertanggungjawab untuk semua pembangunan infrastruktur telekomunikasi di negeri Pahang Darul Makmur.

Berikutan pengambilalihan EDOTCO Malaysia ke atas Touch Mindscape Sdn. Bhd. daripada Sentuhan Group Holdings pada Disember 2021, EDOTCO kini memegang 80% pegangan pemilikan Shahzan Alam Muda.

Di bawah kepimpinan dinamik Tengku Muhammad Iskandar, Shahzan Alam Muda bersedia untuk merevolusikan operasinya untuk menjadi penanda aras untuk O.S.A. model nasional, didorong oleh data dan inovasi digital.

Selain memperkemas proses kebenaran, Shahzan Alam Muda komited untuk menerajui telekomunikasi yang berdisiplin pelancaran infrastruktur di Pahang, memastikan akses yang mampan kepada sambungan digital yang boleh dipercayai sambil mengutamakan kemampanan dan infrastruktur hijau.

Syarikat itu akan menyokong kerajaan negeri matlamat kemampanan dengan memperkenalkan perancangan permintaan digital untuk mengenal pasti jurang liputan rangkaian menggunakan analisis lanjutan, dengan itu memudahkan peluang perkongsian infrastruktur, menghapuskan menara telekomunikasi bertindih dan mempertingkatkan estetika landskap negeri.

Adlan Tajudin, Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan EDOTCO berkata, syarikat berbesar hati dengan pelantikan Tengku Muhammad Iskandar sebagai Pengerusi Shahzan Alam Muda dan berpegang teguh keyakinan terhadap keupayaan syarikat untuk mempertingkatkan digital negeri dengan ketara landskap infrastruktur di bawah bimbingannya.

Dengan peningkatan terkini dalam muat turun minimum standard oleh kerajaan kepada 7.7mbps daripada 2.5mbps, keperluan mendesak untuk menangani ketersambungan Jurang di Pahang semakin ketara.

Pada masa ini, Pahang ketinggalan pada 65% 5G liputan di kawasan berpenduduk, berbanding purata nasional sebanyak 80.2%.

“Sebagai rakan kongsi pelancaran 5G terbesar, EDOTCO kekal komited untuk bekerjasama rapat dengan Digital National Berhad, pengendali rangkaian mudah alih, majlis perbandaran dan pengawal selia untuk memastikan akses digital yang saksama di seluruh Pahang,” katanya.- MalaysiaGazette