Azalina Othman Said

KUALA LUMPUR – Presiden UMNO, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi disarankan untuk terus bertanya kepada Ketua Penerangan parti itu, Datuk Seri Dr. Azalina Othman Said sama ada wujud salinan titah adendum melibatkan Datuk Seri Najib Tun Razak.

Ketua Penerangan UMNO, Isham Jalil berkata, berdasarkan afidavit Ahmad Zahid, Azalina antara kolektif responden yang memiliki salinan titah berkenaan.

“Mereka-mereka ini boleh disapina di mahkamah untuk memberi keterangan. Namun sebelum mereka disapina, Zahid sebenarnya boleh saja tanya orang UMNO dalam senarai itu, iaitu responden nombor 4 Azalina Othman Said.

“Azalina ini Menteri Undang-undang dan juga bertanggungjawab ke atas responden nombor 6 iaitu Ketua Pengarah Bahagian Hal Ehwal Undang-undang. Dan dia juga ada dalam Majlis Tertinggi UMNO. Zahid kata dan sahkan Azalina ada pegang surat adendum itu.

“Oleh itu Zahid, senang sahaja untuk jelaskan isu ini, pergi tanya dan suruh Azalina tunjuk surat adendum itu. Zafrul pun sama, kamukan duduk depan dia dalam Majlis Tertinggi UMNO, tanya sajalah atau Whatsapp. So, Azalina, surat itu ada atau tidak?” katanya dalam kenyataan.

Media sebelum ini melaporkan, Ahmad Zahid yang juga Timbalan Perdana Menteri mengikrarkan afidavit bagi menyokong permohonan Najib mendapatkan kebenaran semakan kehakiman mencabar kewujudan titah adendum atau tambahan Yang di-Pertuan Agong ke-16.

Titah adendum itu supaya Najib dapat menghabiskan baki hukuman penjara dengan tahanan di rumah.

Ahmad Zahid menyokong dakwaan itu menerusi afidavit yang difailkan di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur pada 9 April lalu setelah melihat dan membaca titah adendum itu dan jelas dengan isi kandungannya.

Beliau mendakwa telah dimaklumkan mengenai kewujudan titah itu oleh Menteri Pelaburan, Perdagangan dan Industri, Datuk Seri Tengku Zafrul Tengku Abdul Aziz, pada 30 Januari lalu.

Bagaimanapun jelas Ahmad Zahid, beliau tidak mempunyai salinan titah adendum bertarikh tersebut kerana atas alasan-alasan kerahsiaan dan kewajaran, terutamanya memandangkan titah adendum pada masa itu belum dilaksanakan.

“Saya bagaimanapun mengesahkan bahawa perkara yang sama adalah dalam milikan kolektif responden-responden. Saya selanjutnya dengan sesungguhnya dimaklumkan bahawa Peguam Negara mempunyai satu salinan asal atau hanya salinan titah adendum untuk pertimbangan undang-undang beliau,” katanya.

Pada 4 April lalu, peguam bela Najib, Tan Sri Muhammad Shafee Abdullah memaklumkan seorang ‘saksi penting’ dijangka memfailkan afidavit bagi menyokong semakan kehakiman Najib untuk menghabiskan baki tempoh hukuman penjara enam tahun dalam kes rasuah SRC International berjumlah RM42 juta dengan tahanan di rumah.

Beliau memohon kebenaran untuk memulakan semakan kehakiman bagi pelaksanaan apa yang didakwa sebagai titah adendum (tambahan) Yang di-Pertuan Agong yang dikaitkan dengan keputusan Lembaga Pengampunan mengurangkan hukuman penjara 12 tahun kepada enam tahun dan denda daripada RM210 juta kepada RM50 juta terhadapnya.-MalaysiaGazette