Suruhanjaya Sekuriti Malaysia. Foto arkib MalaysiaGazette

KUALA LUMPUR – Mahkamah Tinggi memerintahkan Lim Kok Boon dan Cheah Mean Har membayar sebanyak RM142,500, keuntungan tiga kali ganda yang diperoleh oleh Cheah dalam perlanggaran dagangan orang dalam, semalam.

Keputusan itu dibuat oleh Hakim Adlin Abdul Majid, selepas mahkamah memutuskan untuk memihak kepada Suruhanjaya Sekuriti Malaysia (SC) dalam saman sivil perdagangan orang dalam yang difailkan terhadap Lim dan Cheah.

Lim ialah Ketua Pegawai Eksekutif dan Pengarah Eksekutif Bukan Bebas GW Plastics Holdings Bhd (GW Plastics) pada masa itu.

Kedua-dua mereka juga dikehendaki membayar penalti sivil masing-masing RM1 juta dan RM500,000.

Selain itu, mahkamah memerintahkan Lim dan Cheah membayar kos masing-masing RM200,000 dan RM30,000 kepada SC.

Lim juga dilarang daripada dilantik sebagai pengarah syarikat senaraian awam untuk tempoh lima tahun bermula dari tarikh penghakiman mahkamah pada 22 April 2024.

Mahkamah Tinggi mendapati Lim telah melanggar seksyen 188(3)(a) Akta Pasaran Modal dan Perkhidmatan 2007 (CMSA) apabila dia menyampaikan maklumat penting bukan awam kepada Cheah.

Cheah kemudiannya memperoleh saham GW Plastics pada 25 dan 27 September 2012, dan didapati bertanggungjawab oleh Mahkamah Tinggi atas pelanggaran di bawah seksyen 188(2)(a) CMSA.

Maklumat penting adalah berkaitan dengan cadangan Perjanjian Jualan Saham antara GW Plastics dan Scientex Packaging Film Sdn Bhd dan cadangan pengagihan hasil tunai yang timbul daripada Perjanjian Jualan Saham kepada para pemegang saham GW plastik.

Maklumat tersebut diumumkan oleh GW Plastics kepada Bursa Malaysia pada 3 Oktober 2012.

Keputusan ini berfungsi sebagai penghalang yang kuat terhadap dagangan orang dalam, menandakan keazaman SC untuk menegakkan integriti pasaran.

Akauntabiliti bersama orang dalam korporat dan peniaga menggariskan komitmen SC untuk menangani salah laku pasaran dan
penyalahgunaan yang boleh menjejaskan integriti pasaran modal.

SC berkata, Lim dan Cheah telah memfailkan rayuan terhadap penghakiman Mahkamah Tinggi hari ini. – MalaysiaGazette