Benjamin Netanyahu bercakap semasa upacara menandakan Hari Peringatan Holocaust untuk enam juta orang Yahudi yang terbunuh semasa Perang Dunia II, di Memorial Holocaust Yad Vashem di Baitulmaqdis pada 5 Mei 2024. (Foto AFP)

TEL AVIV – Benjamin Netanyahu mengecam pihak “anti-Semitisme” dan kritikan antarabangsa terhadap perang Israel ke atas Gaza.

Perdana Menteri Israel menegaskan tiada tekanan yang akan dapat menghalangnya daripada mempertahankan diri.

“Jika Israel dipaksa untuk berdiri sendiri, Israel akan berdiri sendiri,” katanya.

Bercakap pada majlis Hari Peringatan Holocaust di tugu peringatan Yad Vashem di Baitulmaqdis, beliau berkata, apabila Nazi membunuh enam juta orang Yahudi semasa Perang Dunia II, rakyatnya “tidak berdaya sama sekali terhadap mereka yang ingin memusnahkannya.

“Tiada negara datang membantu kami. Hari ini, kami sekali lagi berhadapan dengan musuh yang bertekad untuk memusnahkan kami,” kata Netanyahu di hadapan orang ramai yang berkumpul pada majlis itu.

Netanyahu berkata, beliau kesal dengan lonjakan kritikan yang dilihat di seluruh dunia terhadap Israel berhubung perangnya di Gaza, dicetuskan selepas serangan Hamas pada 7 Oktober yang tidak pernah berlaku sebelum ini.

Netanyahu juga membandingkan protes yang dilihat di universiti di seluruh Amerika Syarikat dan di seluruh dunia dengan diskriminasi terhadap orang Yahudi di universiti Jerman semasa Perang Dunia II.

“Betapa penyelewengan keadilan dan sejarah,” katanya.

Kritikan itu, katanya, bukan “disebabkan tindakan yang kami lakukan, tetapi kerana kami wujud… kerana kami adalah Yahudi.

“Anda tidak akan merantai tangan kami… Israel akan terus memerangi kejahatan manusia sehingga kemenangan,” katanya.

“Kami akan mengalahkan musuh genosida kami. Tidak pernah lagi sekarang!”

Peperangan paling berdarah di Gaza bermula selepas serangan Hamas ke atas Israel yang mengakibatkan kematian lebih 1,170 orang, kebanyakannya orang awam.

Israel menganggarkan 128 masih ditahan di Gaza, termasuk 35 yang dikatakan telah mati. – Agensi