Timbalan Setiausaha Agung Perikatan Nasional, Datuk Seri Takiyuddin Hassan bercakap kepada media selepas Pelancaran Manifesto Perikatan Nasional sempena Pilihan Raya Kecil (PRK) Kuala Kubu Baharu ketika di Pekan Kuala Kubu Baharu. Foto MOHD ADZLAN, 06 MEI 2024.

KUALA KUBU BAHARU – Pas tidak membincangkan isu pertukaran jawatan kepimpinan Menteri Besar Perlis, Mohd Shukri Ramli walaupun beliau kini disiasat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).

Setiausaha Agung Pas, Datuk Seri Takiyuddin Hassan berkata, ini kerana Mohd Shukri belum dibuktikan bersalah di mahkamah.

“Kami (PN) juga tidak membincangkan perkara yang tidak perlu dan keadaan masih status quo (kedudukan Mohd Shukri). Beliau masih Menteri Besar dan tidak mudah untuk dia digantikan melainkan beliau melanggar perkara tertentu di bawah perlembagaan, seperti muflis atau didapati bersalah oleh mahkamah.

“Seorang individu adalah tidak bersalah sehingga dibuktikan bersalah, itulah prinsip undang-undang dan keadilan.

“Dakwaan belum lagi dikemukakan, (dan) sesiapa boleh disiasat,” katanya kepada media selepas menghadiri pelancaran manifesto calon PN, Khairul Azhari Saut di bandar Kuala Kubu Baharu, hari ini.

Takiyuddin berkata, sekiranya seorang Menteri Besar yang baharu dipilih, ia masih berada dalam gabungan Perikatan Nasional (PN) dan perlu mendapatkan sokongan majoriti Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Perlis.

“Tidak ada Pas atau Bersatu di Perlis, tetapi kami ada PN. Jadi mana-mana ADUN adalah layak menjadi menteri besar selagi mereka mempunyai sokongan parti.

“Kami juga mempunyai 15 kerusi, (jadi) sesiapa boleh menjadi satu. Kami terbuka kepada ini, tiada masalah dan tiada isu (mengenai perkara ini),” katanya.

Rabu lalu, Ketua Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), Tan Sri Azam Baki mengesahkan bahawa Mohd Shukri telah ditahan untuk membantu siasatan di bawah Seksyen 23 Akta SPRM 2009 berhubung dakwaan penyalahgunaan kuasa.

Pesuruhjaya Pas Perlis itu yang juga pengerusi PN negeri bagaimanapun dilepaskan dengan jaminan SPRM selepas hampir lapan jam disoal siasat.

Mohd Shukri, yang juga ADUN Sanglang, ditahan pada jam 11 pagi semasa memberikan kenyataan di Ibu Pejabat SPRM di Putrajaya.

Ia melibatkan pelaksanaan projek pembangunan infrastruktur, termasuk pembaikan, penyelenggaraan, bekalan dan perkhidmatan di seluruh Perlis sejak 2022. – MalaysiaGazette