Panel pintu pesawat Alaska Airlines yang terbang ketika berada di ruang udara Portland pada 5 Januari 2024.

LONDON – Badan pesawat yang dibuat oleh pembekal terbesar, Boeing kerap meninggalkan kilang dengan kecacatan yang serius, menurut bekas pemeriksa kualiti di firma itu.

Santiago Paredes yang bekerja untuk Spirit AeroSystems di Kansas memberitahu BBC, beliau sering menemui sehingga 200 kecacatan pada bahagian pesawat yang sedang disediakan untuk dihantar ke Boeing.

Paredes mendakwa dia digelar “showstopper” kerana memperlahankan pengeluaran apabila cuba menangani kebimbangannya.

Namun Spirit berkata ia “sangat tidak bersetuju” dengan dakwaan itu.

“Kami bersungguh-sungguh mempertahankan dakwaannya,” kata jurucakap Spirit, yang kekal sebagai pembekal terbesar Boeing.

Paredes membuat dakwaan terhadap Spirit, di mana beliau menerangkan apa yang dialaminya semasa bekerja di firma itu antara 2010 dan 2022.

Beliau mendakwa sudah biasa menemui “di mana-mana dari 50 hingga 100, 200” kecacatan pada fiuslaj – badan utama pesawat – yang akan dihantar ke Boeing.

“Saya mendapati banyak pengikat yang hilang, banyak bahagian yang bengkok, kadang-kadang juga bahagian yang hilang,” ujarnya.

Boeing enggan mengulas kenyataan tersebut.

Spirit AeroSystems dan Boeing kedua-duanya berada di bawah pengawasan ketat selepas pintu pesawat 737 Max terjatuh sejurus selepas berlepas pada bulan Januari, meninggalkan lubang ternganga di sisi pesawat.

Menurut penyiasat, pintu itu pada asalnya telah dipasang oleh Spirit, tetapi kemudiannya telah dikeluarkan oleh juruteknik Boeing untuk membetulkan rivet yang rosak.

Insiden itu mendorong Pentadbiran Penerbangan Persekutuan, untuk melancarkan audit terhadap amalan pengeluaran di kedua-dua firma itu dan mendapati beberapa keadaan yang mana syarikat gagal mematuhi amalan kawalan pembuatan. – Agensi