Dr. Mahathir Mohamad

TOKYO — Bekas Perdana Menteri Malaysia, Tun Dr Mahathir Mohamad ‘memperkecilkan’ tuntutan China ke atas sebahagian besar Laut China Selatan, dengan alasan adalah lebih penting mengelak daripada bertelagah dengan negara bercita-cita tinggi yang dipimpin oleh Presiden Xi Jinping.

“Anda boleh menuntut” Laut China Selatan. Kami tidak perlu berperang melawan kamu kerana tuntutan kamu,” katanya kepada Nikkei Asia pada Future of Asia Forum di Tokyo

Beliau menambah: “Kami hanya mahu hidup aman sesama kami dan dengan rakan dagang kami.”

Mahathir berhujah, selagi kedudukan China tidak mendatangkan bahaya fizikal atau sebaliknya, melanggar tuntutan Malaysia sendiri, ia tidak ada isu.

Beliau berkata, China tidak memeriksa atau melarang kapal belayar melalui Laut China Selatan.

“Kami mempunyai pengeluaran minyak di Laut China Selatan. Setakat ini mereka tidak melakukan apa-apa.

“Mungkin suatu hari nanti, mereka akan sedar bahawa tuntutan itu tidak bermakna,” tambah Dr Mahathir.

Kedudukan Dr Mahathir mungkin melemahkan kedudukan kerajaan Malaysia, yang menolak tuntutan China ke atas hampir semua kawasan laut.

Tetapi Dr Mahathir menegaskan, China adalah rakan perdagangan terpenting bagi kebanyakan ahli Persatuan Negara-negara Asia Tenggara (ASEAN).

Walaupun negara-negara ASEAN mungkin tidak bersetuju dengan kedudukan China, mereka tidak boleh berhadapan dengan gergasi ekonomi itu.

Oleh itu, Dr Mahathir menggesa ASEAN untuk bersikap pragmatik dan memberi tumpuan kepada pembangunan ekonominya sendiri, bukannya isu geostrategik.

“China adalah pasaran yang besar. Kita tidak boleh kehilangan pasaran itu. Jika kita berpihak, kita akan kehilangan sama ada pasaran Amerika atau pasaran China,” jelasnya.

Negarawan veteran itu mengakui China telah menjadi lebih tegas di bawah Presiden Xi, tetapi beliau mencadangkan pemimpin masa depan boleh mengubah nada Beijing.

“Xi Jinping nampaknya lebih bercita-cita tinggi dan lebih agresif,” kata Mahathir sambil menambah China telah melalui banyak perubahan kerana perubahan dalam pemimpin.

Namun, apabila seseorang menggantikan Xi, Dr Mahathir berkata, China pasti akan berubah lagi, walaupun tidak ada yang memberitahu “sama ada perubahan itu akan menjadi lebih baik atau lebih buruk”.

Dr Mahathir, yang dua kali berkhidmat sebagai Perdana Menteri Malaysia antara 1981 dan 2003 dan dari 2018 hingga 2020 kehilangan kerusi Parlimennya dalam pilihan raya umum pada November 2022, sekali gus menamatkan kerjaya politiknya.

Tetapi beliau tetap seorang yang aktif dan vokal.

Pada hari ini, beliau mengulangi pendiriannya yang telah lama dipegang bahawa ASEAN harus kekal berkecuali dalam ketegangan AS-China yang semakin meruncing.

Ia termasuk isu Taiwan. Beijing menganggap Taiwan sebagai wilayah pemberontak bersedia untuk merampasnya dengan kekerasan jika perlu.

Dalam hal ini, Dr Mahathir,menyalahkan Washington kerana mencetuskan pergeseran itu.

“Malangnya, Amerika suka melihat konfrontasi antara Taiwan dan China. Bagi kami, tidak ada keperluan, Mereka mendakwa tetapi mereka tidak melakukan apa-apa,” ujarnya.

Pada hari Khamis, China melancarkan latihan ketenteraan berskala besar mengelilingi pulau itu, dan pada hari Jumaat media kerajaan melaporkan tentera China melakukan serangan peluru berpandu tiruan.

Dr Mahathir percaya AS sedang melakukan provokasi ke atas China dengan membenarkan pegawai kananna melawat Taiwan, termasuk bekas Speaker Dewan Rakyat Nancy Pelosi, yang lawatannya pada 2022 mencetuskan latihan ketenteraan China yang serupa.

Hubungan diplomatik boleh menjadi lebih rumit jika Donald Trump dipilih pada pilihan raya Presiden AS pada November ini.

Kata Dr Mahathir, itulah sebabnya ASEAN harus mengelak daripada memilih pihak.

“Dia akan memikirkan Amerika terlebih dahulu, untuk membawa kembali Amerika yang lebih besar,” Itu urusan dia. Itu negara dia. Dia boleh buat. Tapi jangan memudaratkan orang lain,” katanya mengenai Trump. – Agensi