Pelajar Harvard berjalan melepasi penunjuk perasaan pro-Palestin di luar Harvard Yard semasa majlis tamat pengajian kelas Universiti Harvard 2024 di Cambridge, Massachusetts pada 23 Mei 2024. Foto AFP

WASHINGTON – Beratus-ratus pelajar keluar dari majlis permulaan konvokesyen Universiti Harvard sambil melaungkan: “Bebaskan Palestin,” sehari selepas university berkenaan mengumumkan bahawa 13 pelajar tidak akan mendapat ijazah kerana menyertai perkhemahan pro-Palestin.

Sambil memakai keffiyeh dan mengibarkan bendera Palestin, para pelajar berkenaan menjerit: “Biarkan mereka berjalan,” antara mesej lain, dan memegang tanda “untuk syuhada” dan “untuk Gaza,” menurut Boston Globe.

“Selamat datang ke permulaan People’s,” kata Lea Kayali, penganjur dan pelajar Undang-undang Harvard, lapor Boston Globe.

Presiden Sementara Universiti Harvard, Alan Garber berkata, “sesetengah daripada kita mungkin memilih untuk mengambil kebebasan demi menarik perhatian kepada peristiwa yang berlaku di dunia yang lebih luas.

“Saat kegembiraan ini bertepatan dengan saat-saat ketakutan dan ketakutan, kesedihan dan kemarahan, penderitaan dan kesakitan.Di tempat lain, orang ramai mengalami hari-hari terburuk dalam hidup mereka, kata Garber seperti yang dilaporkan New York Times.

Garber kemudiannya meminta peserta untuk berdiam diri seminit.

Rabu lalu, Universiti Harvard mengumumkan 13 pelajar dilarang daripada menerima ijazah mereka susulan penglibatan mereka dalam perkhemahan pro-Palestin mengenai serangan Israel di Semenanjung Gaza.

Harvard tidak memberikan butiran tentang 13 pelajar itu tetapi menuduh mereka melanggar dasar universiti dengan kelakuan mereka semasa menyertai perkhemahan di Harvard’s Yard – bahagian lama sekolah itu.

“Kami akan mempertimbangkan pemberian ijazah dengan segera jika, selepas selesai semua proses FAS (Fakulti Sastera dan Sains), seseorang pelajar layak menerima ijazah,” kata universiti itu. – Agensi