Rakyat Palestin cuba mengeluarkan serpihan dari kenderaan bantuan kemanusiaan yang rosak teruk dibedil Israel di Deir al-Balah, Gaza pada 3 Mac 2024. Foto Anadolu

ANKARA – Kumpulan Hamas Palestin menerima resolusi Majlis Keselamatan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) yang menyokong gencatan senjata di Gaza yang diumumkan oleh Presiden Amerika Syarikat, Joe Biden.

Dalam satu kenyataan sejurus selepas penerimaan resolusi itu, Hamas berkata:”Kami mengalu-alukan apa yang termasuk dalam resolusi Majlis Keselamatan yang mengesahkan gencatan senjata kekal di Gaza, penarikan sepenuhnya, pertukaran tahanan [dan] pembinaan semula”.

Hamas juga menyuarakan kesediaannya untuk bekerjasama dengan pengantara untuk melibatkan diri dalam rundingan tidak langsung mengenai pelaksanaan” prinsip resolusi yang mengatakan ia “selaras dengan tuntutan rakyat dan penentangan kita.”

Majlis Keselamatan PBB sebelum ini menerima pakai resolusi yang menyokong cadangan gencatan senjata Gaza yang diumumkan oleh Presiden AS Joe Biden, dengan 14 undi menyokong, dan hanya Rusia berkecuali.

Resolusi yang diterima pakai menyerlahkan usaha diplomatik yang diketuai oleh Mesir, AS, dan Qatar, dan mengalu-alukan cadangan tiga fasa Biden yang dibentangkan pada 31 Mei.

Israel telah menghadapi kecaman antarabangsa di tengah-tengah serangan kejam yang berterusan ke atas Gaza sejak serangan 7 Oktober 2023 oleh Hamas, walaupun resolusi Majlis Keselamatan PBB menuntut gencatan senjata segera.

Lebih 37,100 rakyat Palestin telah terbunuh sejak itu di Gaza, kebanyakannya wanita dan kanak-kanak, dan hampir 84,700 yang lain cedera, menurut pihak berkuasa kesihatan tempatan. – Agensi