Penduduk Palestin beratur untuk catuan makanan di pusat pengedaran makanan komunal di kem pelarian al-Bureij di Semenanjung Gaza yang terkepung pada 3 Jun 2024, di tengah-tengah konflik berterusan antara Israel dan kumpulan militan Hamas Palestin. Foto AFP

GAZA – Tentera Israel menghentikan sementara serangan hariannya di sepanjang jalan di selatan Gaza untuk membolehkan lebih banyak bantuan kemanusiaan masuk.

Jeda itu telah bermula pada hari Sabtu, akan berlangsung dari jam 8 pagi waktu tempatan (05:00 GMT) hingga 7 petang sehingga diberitahu kelak.

Penangguhan serangan itu hanya melibatkan laluan yang menghala ke utara dari lintasan utama Kerem Shalom, lokasi yang dikongsi Gaza dengan Israel.

Israel berada di bawah tekanan berterusan daripada sekutunya, termasuk Amerika Syarikat (AS), untuk menghalang krisis kemanusiaan di Gaza daripada menjadi lebih teruk.

Pasukan Pertahanan Israel (IDF) berkata, pengumuman hari Ahad berikutan “perbincangan berkaitan tambahan dengan PBB dan organisasi antarabangsa”.

Laluan jeda kemanusiaan menghala dari persimpangan Kerem Shalom di selatan Gaza ke Jalan Salah al-Din – lebuh raya utama – dan kemudian ke utara ke Hospital Eropah berhampiran bandar Khan Younis.

Dalam catatan di X, IDF menjelaskan, tidak ada gencatan senjata di selatan Semenanjung Gaza, dan pertempuran akan diteruskan di Rafah.

Beratus-ratus ribu orang telah melarikan diri dari Rafah sejak tentera Israel memasukinya lebih sebulan yang lalu,
merampas kawalan sebelah Gaza di persimpangan Rafah dengan Mesir dan mengarahkan ramai orang untuk berpindah.

Lintasan itu – yang pernah menjadi pintu masuk utama untuk bantuan – telah ditutup sejak itu.

Israel berkata, operasinya di Rafah adalah perlu untuk menggulingkan Hamas daripada apa yang disebutnya sebagai “kubu kuat terakhir kumpulan itu”.

Agensi antarabangsa telah memberi amaran tentang situasi kemanusiaan yang teruk di Gaza dan membuat gesaan berulang kali agar lebih banyak bantuan diberikan.

Pada hari Rabu, Ketua Pengarah Pertubuhan Kesihatan Sedunia Tedros Adhanom Ghebreyesus berkata, sebahagian besar penduduk Gaza sedang menghadapi “kebuluran bencana dan keadaan seperti kelaparan”.

Bilangan trak bantuan yang memasuki Gaza masih berda di bawah keperluan penduduk di wilayah yang diserang Israel.

Pejabat kemanusiaan PBB, yang dikenali sebagai OCHA, melaporkan pada bulan Mei, jumlah purata harian trak yang menghantar bantuan kemanusiaan ke Gaza – tidak termasuk bahan api – adalah 97.

Pada bulan April angka itu ialah 169 dan pada Mac ialah 139.

Sebelum meletusnya perang pada 7 Oktober, kira-kira 500 trak yang membawa bantuan – termasuk bahan api – memasuki Gaza setiap hari.

OCHA menegaskan, sejak 7 Mei, ia tidak dapat memerhatikan secara langsung ketibaan bantuan daripada sektor swasta melalui persimpangan Kerem Shalom. -Agensi