Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim hadir menunaikan solat sunat Aidiladha di Masjid Putra, Putrajaya. Foto SADIQ SANI, 17 JUN 2024

PUTRAJAYA – Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim menunaikan solat sunat Aidiladha bersama kira-kira 20,000 jemaah termasuk rakyat tempatan dan asing di Masjid Putra, di sini, pagi ini.

Anwar yang lengkap berbaju Melayu berwarna biru muda tiba di Masjid Putra kira-kira pukul 7.50 pagi sebelum disambut Timbalan Menteri Di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama), Dr. Zulkifli Hasan.

Turut hadir isteri beliau, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail dan Ketua Setiausaha Negara, Tan Sri Mohd Zuki Ali.

Anwar kemudian bertakbir raya bersama jemaah sebelum menunaikan solat sunat Aidiladha yang diimamkan Imam Besar Masjid Putra, Salahuddin Ghozali pukul 8.23 pagi.

Perdana Menteri turut mendengar bacaan khutbah Aidiladha yang disampaikan Salahuddin bertajuk ‘Aidiladha dan Kepedulian Sosial Kita’.

Selesai solat sunat Aidiladha, Anwar mengambil peluang untuk beramah mesra dan bersalaman dengan para jemaah yang hadir.

Sementara itu, Masjid Putra mula dibanjiri para jemaah seawal jam 7.00 pagi dengan kehadiran majoriti jemaah warga asing untuk menunaikan solat sunat Aidiladha secara berjemaah.

Kesesakan teruk turut berlaku apabila ada jemaah yang terpaksa meletak kenderaan masing-masing sehingga di Kementerian Kewangan dan bersolat di luar masjid. – MalaysiaGazette