Salah seekor serigala yang berada di Zoo Thoiry. Foto AFP

PARIS – Polis dan pendakwa raya sedang menyiasat bagaimana seorang wanita berusia 37 tahun diserang hingga cedera parah oleh tiga ekor serigala di sebuah zoo pada hari Ahad.

Wanita itu digigit di leher, betis dan belakang badan di Zoo Thoiry kira-kira 40 kilometer (25 batu) barat ibu kota Perancis, menurut laporan AFP.

Maryvonne Caillibotte, ketua pendakwa raya di Versailles berkata, pada awalnya nyawa wanita itu dilaporkan dalam bahaya, tetapi kemudian sumber memberitahu AFP kecederaannya tidak lagi mengancam nyawa.

Wanita itu, keluar awal pagi Ahad untuk berjoging selepas bermalam bersama keluarganya di pondok safari di zoo berkenaan, menurut penemuan awal siasatan.

Ketua Pegawai Eksekutif Wow Safari Thiory, Christelle Bercheny, memberitahu, wanita itu telah “melintasi rizab Amerika dengan berjalan kaki”, tempat yang biasanya “hanya boleh diakses dengan kereta”.

Bercheny berkata, terdapat tanda yang mengingatkan orang ramai tentang “peraturan kelangsungan hidup” yang perlu dipatuhi di taman itu.

“Tingkah laku haiwan dalam rizab adalah seperti haiwan dalam kebebasan atau separuh kebebasan,” tambahnya, merujuk kepada reaksi orang ramai terhadap pencerobohan manusia.

Penginapan di zon serigala, yang diiklankan di laman webnya pada harga antara 220 dan 760 euro (AS$235-810) setiap malam, menjanjikan “senyap, rehat dan terputus sambungan”, menurut iklan zoo itu.

Zoo ini menawarkan “satu-satunya, pengalaman yang sangat intim dengan serigala Arktik yang anda boleh lihat dari ruang tamu”.

Wanita itu “berada di zon safari, yang sepatutnya terhad kepada kereta. Di situlah dia diserang oleh tiga serigala,” kata Caillibotte.

Tidak jelas “sama ada mangsa melakukan kesilapan atau laluan yang dilaluinya tidak ditanda dengan jelas”, tambahnya.

Responden pertama tiba di tempat kejadian “sangat cepat” dan serigala dipindahkan dan kembali ke kawasan mereka”, kata Caillibotte.

Sumber yang biasa dengan kes itu berkata, wanita itu mesti melalui “sistem keselamatan, parit dan pagar elektrik yang sepatutnya menyimpan haiwan itu”.

Polis sedang menyiasat kejadian itu.

Zoo Thoiry diasaskan pada tahun 1968 oleh Paul de la Panouse, pemilik chateau tempatan yang telah berada dalam keluarganya sejak abad ke-16.

De la Panouse kemudian menjual zoo itu kepada sekumpulan pelabur pada 2018. – Agensi