Najis manusia dan pakaian Barat yang rosak ditemui dalam beg sampah yang dibawa oleh belon Korea Utara ke Korea Selatan. Foto AFP

SEOUL – Korea Utara telah menghantar ratusan lagi belon yang dipenuhi sampah ke arah Korea Selatan, kata tentera Seoul pada hari Selasa, merupakan siri terbaharu dalam siri serangan sempadan yang telah mencetuskan kempen propoganda tit-for-tat.

Pyongyang melancarkan kira-kira 350 belon petang Isnin, kata Ketua Turus Bersama Seoul, sambil menambah kira-kira 100 telah mendarat di Kore Selatan terutamanya di utara wilayah Gyeonggi dan ibu kota Seoul.

Beg yang dipasang pada belon itu mengandungi “kebanyakan sisa kertas”, kata tentera.

“Tentera Korea Selatan bersedia untuk melaksanakan peperangan psikologinya dengan segera,” kata JCS, sambil menambah tindak balas “semuanya bergantung kepada tindakan Korea Utara”.

Presiden Korea Selatan Yoon Suk-yeol berkata, pusingan terbaharu belon pembawa sampah dari Korea Utara adalah “provokasi yang keji dan tidak rasional” pada ucapan menandakan ulang tahun bermulanya Perang Korea.

Beliau menyelar perjanjian antara Pyongyang dan Moscow, yang ditandatangani minggu lalu oleh Presiden Rusia, Vladimir Putin semasa lawatan negara ke Korea Utara, sebagai “pelanggaran terang-terangan terhadap resolusi Majlis Keselamatan PBB”.

“Tentera kami akan mengekalkan kesediaan teguh untuk memastikan Korea Utara tidak berani mencabar Korea Selatan dalam apa jua keadaan dan akan bertindak balas dengan tegas dan tegas terhadap sebarang provokasi dari Utara,” tambah Yoon.

Pyongyang telah pun menghantar lebih 1,000 belon yang membawa sampah ke arah selatan dalam apa yang dikatakan sebagai tindakan balas terhadap belon yang membawa propaganda anti-rejim yang diapungkan ke utara oleh para aktivis.

Sebagai tindak balas, Seoul telah menggantung sepenuhnya perjanjian ketenteraan yang mengurangkan ketegangan dan memulakan semula beberapa siaran propaganda daripada pembesar suara di sepanjang sempadan.

Adik perempuan pemimpin Korea Utara Kim Jong-un, yang juga jurucakap utama kerajaan, Kim Yo-jong memberi amaran awal bulan ini bahawa jika risalah itu dijatuhkan dan siaran pembesar suara diteruskan, Seoul “sudah pasti akan menyaksikan tindak balas baharu Korea Utara”.

Pakar berkata, ketegangan sempadan berpotensi meningkat dengan cepat. – Agensi

Tinggal Komen

Please enter your comment!
Please enter your name here