Abdullah A. AlYahya, Pengarah Eksekutif Tarikan Antarabangsa, Pelaburan Saudi (tengah) bersama wakil syarikat PS Food & Beverage Sdn Bhd dalam Sesi Jaringan Perniagaan Eksklusif di Malaysia.

KUALA LUMPUR – Dewan Perniagaan & Industri ASEAN (ACCI) Malaysia dalam kerjasama dengan Invest Saudi, agensi di bawah Kementerian Pelaburan, Arab Saudi akan akan menganjurkan sesi rangkaian perniagaan dengan industri tempatan di Malaysia dari 24 hingga 27 Jun ini.

Acara eksklusif itu menawarkan peluang luar untuk bertemu dan berhubung wakil termasuk Pengarah Invest Saudi, Abdullah A. AlYahya.

Sesi ini bertujuan untuk memudahkan permulaan perdagangan dua hala antara negara, kata Bercakap kepada media, Presiden ACCI, Datuk Sohaimi Shahadan.

Mereka yang berminat boleh mendaftarkan syarikat mereka dengan menghantar e-mel kepada [email protected] bersama-sama surat hasrat dan profil syarikat mereka.

“Sesi tertutup ini akan menampilkan kumpulan fokus kecil daripada pelbagai industry di Malaysia, menyediakan suasana yang intim untuk membincangkan potensi kerjasama perniagaan dan peluang. Sesi rangkaian perniagaan ini direka bentuk untuk bertindak sebagai pintu masuk utama untuk aktiviti perniagaan antara Malaysia dan Arab Saudi.

“Ia juga akan berfungsi sebagai pusat pengetahuan untuk menjalankan perniagaan di kedua-dua negara, memupuk platform yang teguh untuk perdagangan dan pelaburan,” katanya dalam kenyataan.

Sohaimi Shahadan

Menurut Sohaimi, pihaknya telah memasukkan 20 syarikat dalam acara itu seperti LIMA Petroleum Malaysia, Pelabuhan Antarabangsa Kuala Linggi, Jakel Capital, Hextar Group of Companies, Sunview Berhad, Dutaland Berhad, Andorra Healthcare Berhad, Ar Rizq Capital Berhad dan pelbagai tempatan.

ACCI akan bekerjasama dengan pihak berpotensi dari pelbagai negara untuk bertindak sebagai jambatan bagi syarikat Malaysia yang ingin mengembangkan perniagaan mereka.

“Kami akan letakkan usaha niaga ini secara agresif melalui mod perniagaan ke perniagaan dan perniagaan ke kerajaan,” ujarnya.

Ketua Pelaburan ACCI untuk Pejabat Presiden, Nazri Nayan pula menambah sehingga 2022, terdapat lebihan kira-kira RM374 juta dalam aliran masuk bersih pelaburan langsung asing dari Arab Saudi ke Malaysia.

Pelaburan itu, katanya, mewakili pemilikan kawalan oleh individu
atau syarikat di Arab Saudi ke dalam perniagaan yang terletak di Malaysia.

Selain itu, Arab Saudi menjangka pertumbuhan berterusan dalam perdagangan dan pelaburan dengan Malaysia dengan jumlah perdagangan dua hala mencecah AS$10.26 bilion (RM45.89 bilion) pada tahun sebelumnya. – MalaysiaGazette

Tinggal Komen

Please enter your comment!
Please enter your name here