Pesawat pengangkut C-130 milik RSAF menggugurkan bantuan kepada penduduk Gaza.

WASHINGTON – Sejumlah 10,000 bom seberat sembilan tan telah dihantar Amerika Syarikat ke Israel sejak pencerobohan besar-besaran pengganas zionis ke atas wilayah itu pada Oktober tahun lalu.

Dua pegawai Amerika Syarikat (AS) yang  memberi taklimat mengenai senarai senjata terlibat dalam penghantaran ke Israel berkata, negara ini telah memindahkan sekurang-kurangnya 14,000 daripada bom MK-84 2,000 paun, 6,500 bom 500 paun, 3,000 peluru berpandu udara-ke-darat berpandu Hellfire, 1,000 bunker-buster bom, 2,600 bom berdiameter kecil yang dijatuhkan di udara, dan amunisi lain.

Walaupun pegawai tidak memberikan garis masa penghantaran tersebut, namun jumlah itu menunjukkan tiada penurunan ketara dalam sokongan ketenteraan AS untuk sekutunya walaupun seruan antarabangsa menggesanya mengehadkan bekalan senjata dan keputusan pentadbiran baru-baru ini untuk menghentikan penghantaran bom berkuasa.

Pakar berkata, kandungan penghantaran kelihatan konsisten dengan apa yang Israel perlukan untuk menambah bekalan yang digunakan dalam kempen ketenteraan sengit selama lapan bulan di Gaza selepas serangan 7 Oktober oleh Hamas Palestin yang membunuh kira-kira 1,200 orang, kebanyakannya orang awam, dan mengambil 251 tebusan.

“Walaupun jumlah ini boleh dibelanjakan dengan cepat dalam konflik besar, senarai ini jelas mencerminkan tahap sokongan yang besar daripada Amerika Syarikat untuk sekutu Israel,” kata Tom Karako, pakar senjata di Pusat Kajian Strategik dan Antarabangsa, sambil menambah, amunisi yang disenaraikan adalah jenis yang akan digunakan oleh Israel dalam memerangi Hamas atau dalam kemungkinan konflik dengan Hizbullah.

Israel dan Hizbullah telah terlibat dalam pertempuran hampir setiap hari sejak kumpulan yang disokong Iran melancarkan serangan dari Lubnan sehari selepas serangan Hamas pada 7 Oktober, dan kebimbangan semakin meningkat bahawa perang habis-habisan boleh tercetus antara kedua-dua pihak.

White House enggan mengulas pendedahan itu.

Penghantaran itu adalah sebahagian daripada senarai lebih besar senjata yang dihantar ke Israel sejak konflik Gaza bermula, kata salah seorang pegawai AS.

Seorang pegawai kanan pentadbiran Biden pada hari Rabu memberitahu wartawan, Washington telah sejak 7 Oktober menghantar bantuan keselamatan bernilai
AS$6.5 bilion kepada Israel.

Perdana Menteri Benjamin Netanyahu dalam beberapa minggu kebelakangan ini mendakwa, Washington menahan senjata, satu cadangan yang dinafikan oleh pegawai AS berulang kali walaupun mereka mengakui beberapa “kesempitan”.

Pentadbiran Biden telah menghentikan satu penghantaran bom seberat 2,000 paun, dengan menyatakan kebimbangan terhadap kesannya di kawasan berpenduduk padat di Gaza, tetapi pegawai AS menegaskan bahawa semua penghantaran senjata lain diteruskan seperti biasa.

Satu bom seberat 2,000 paun boleh merobek konkrit dan logam tebal, mewujudkan letupan yang luas.

Pemeriksaan antarabangsa terhadap operasi ketenteraan Israel di Gaza telah dipergiat apabila jumlah kematian rakyat Palestin akibat perang telah melebihi 37,000, menurut kementerian kesihatan Gaza yang dikendalikan Hamas, angka yang tidak disahkan yang tidak membezakan antara pejuang dan orang awam.- Agensi

Tinggal Komen

Please enter your comment!
Please enter your name here