Muhammad Faezuddin Puad.

JOHOR BAHRU – Kenyataan Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Johor, Datuk Onn Hafiz Ghazi yang berhasrat merampas kerusi Parlimen Sri Gasing daripada Pakatan Harapan (PH) disifatkan sebagai tidak cermat dan bertentangan dengan semangat kerjasama dalam Kerajaan Perpaduan.

Naib Ketua Angkatan Muda Keadilan (AMK) Johor, Muhammad Faezuddin Puad berkata, kenyataan berkenaan yang dibuat secara terbuka itu seolah-olah mempunyai agenda, malah boleh menjejaskan keharmonian dalam kalangan parti komponen yang membentuk Kerajaan Perpaduan.

“Datuk (Onn Hafiz) harus jadikan Presiden UMNO sebagai contoh terbaik, sentiasa menyeru semua pimpinan dan ahli UMNO hormati kerusi yang telah dimenangi parti komponen dan bersatu hati pelihara kerajaan perpaduan. Minta kita semua jadikan setiap pilihan raya kecil (PRK) dan pilihan raya negeri (PRN) sebagai medan latihan keserasian parti dalam Kerajaan Perpaduan.

“Bahkan Presiden UMNO turut menyeru agar membantu calon PH di semua PRK sama ada yang melibatkan kerusi Parlimen mahupun kerusi dewan undangan negeri,” katanya dalam satu kenyataan di sini hari ini.

Beliau berkata, pendirian dan kenyataan yang baik seperti itu patut juga dicontohi pemimpin Parti Keadilan Rakyat (PKR) dan semua rakan parti komponen yang lain.

Menurutnya, sikap saling hormat menghormati serta tidak mengeluarkan perkataan-perkataan yang akan menyinggung parti komponen dalam Kerajaan Perpaduan adalah kunci penting untuk memelihara kestabilan politik di negeri dan negara ini.

Onn Hafiz yang juga Menteri Besar Johor baru-baru ini dilaporkan berkata, inisiatif untuk merampas semula kerusi Parlimen Sri Gading perlu dilakukan UMNO.

“Hanya perwakikan yang tahu apa berlaku di Sri Gading. Saya tidak mempunyai jawapan tetapi UMNO Bahagian Sri Gading perlu melihat dan memastikan, terutama ahli bersama-sama kita,” katanya.

Pada Pilihan Raya Umum ke-15, Aminolhuda Hassan yang bertanding atas tiket PH menang dengan majoriti 4,000 undi menewaskan Mohd Lassim Burhan (BN/UMNO), Zanariyah Abdul Hamid (Perikatan Nasioanl/Pas) dan Mahdzir Ibrahim (Gerakan Tanah Air/Pejuang). – MalaysiaGazette