Rakyat AS yang dibebaskan oleh Rusia dalam pertukaran tahanan di Lapangan Terbang Ankara.

ANKARA – Rusia dan Barat menyaksikan pertukaran tahanan terbesar sejak era Perang Dingin dengan pembebasan 24 orang tahanan.

White House berkata, seramai 16 banduan telah dibebaskan dan dalam perjalanan pulang ke Eropah dan Amerika Syarikat (AS).

Antaranya ialah wartawan Wall Street Journal Evan Gershkovich.

Sebagai balasan, lapan banduan Rusia telah dibebaskan dari penjara di AS, Norway, Jerman, Poland dan Slovenia, termasuk individu yang dituduh melakukan aktiviti perisikan.

Dua anak daripada banduan itu juga kembali ke Rusia.

Pertukaran itu berlaku di landasan di lapangan terbang Ankara pada awal Khamis.

Presiden Joe Biden telah mengesahkan veteran Marin AS Paul Whelan; wartawan Rusia-Amerika Alsu Kurmasheva dan aktivis Rusia-British Vladimir Kara-Murza – yang mempunyai kad hijau AS – juga dalam perjalanan pulang ke AS.

Perjanjian itu telah dibuat lebih 18 bulan dan nampaknya bergantung pada permintaan Moscow untuk mengembalikan Vadim Krasikov.

Dia sedang menjalani hukuman penjara seumur hidup di Jerman kerana melakukan pembunuhan di sebuah taman dekat Berlin, dan kini kembali ke Rusia.

Pentadbiran AS menyifatkan Krasikov sebagai “orang jahat” dan berkata dia “sudah tentu ikan terbesar itu dimahukan oleh Rusia”.

Presiden Rusia Vladimir Putin dan pegawai kanan lain, bersama-sama dengan pengawal kehormat, bertemu warga Rusia yang pulang di lapangan terbang Vnukovo di Moscow.

Perbincangan pertukaran tahanan sebelum ini termasuk pemimpin pembangkang Rusia yang dipenjarakan Alexei Navalny, tetapi tawaran itu tidak kesampaian apabila dia meninggal dunia pada Februari lalu.

Balunya Yulia menyambut baik pertukaran itu, menyifatkan ia sebagai “kegembiraan”.

Presiden Biden menyiarkan gambar tahanan yang dibebaskan ini di media sosial.

“Setiap tahanan politik yang dibebaskan adalah kemenangan besar dan alasan untuk meraikannya. Tiada sesiapa yang patut dijadikan tebusan oleh Putin, diseksa, atau dibiarkan mati di penjaranya,” katanya di X.

Pandangan White House itu menunjukkan bahawa perjanjian ini adalah pertukaran yang paling kompleks dalam sejarah AS dan Rusia.

Sementara itu, Kremlin dalam satu kenyataan berkata,13 banduan telah diampunkan bagi memastikan kepulangan warga Rusia yang ditahan di penjara di luar negara.

Tiada penjelasan mengapa nama dua daripada warga Jerman yang dibebaskan, Patrick Schobel dan Herman Moyzhes, tidak dimasukkan dalam senarai pengampunan.

Kerajaan Turki mengesahkan ia menjadi tuan rumah pertukaran di lapangan terbang Ankara.

Warganegara Jerman Rico Krieger, yang dijatuhi hukuman mati di Belarus sebelum diampunkan oleh pemimpin negara itu, Alexander Lukashenko awal minggu ini, juga telah dibebaskan.

Orang lain yang termasuk dalam perjanjian itu ialah tahanan politik Rusia Ilya Yashin dan Oleg Orlov.

Terdahulu, jawatan presiden Turki berkata, banduan dari kedua-dua belah perjanjian telah dibawa turun dari pesawat di lapangan terbang Ankara, dipindahkan ke lokasi selamat di bawah pengawasan pegawai keselamatan Turki dan menaiki pesawat untuk negara destinasi masing-masing.

Ia berkata, 26 individu terlibat dalam pertukaran itu.

Angka itu termasuk dua kanak-kanak, yang disahkan oleh pegawai AS kembali ke Rusia bersama ibu bapa mereka Artyom Dultsev dan Anna Dultseva – pasangan Rusia yang disabitkan kesalahan mengintip di Slovenia yang merupakan sebahagian daripada pertukaran itu.

Pertukaran itu berlaku selepas beberapa hari spekulasi mengenai pertukaran besar antara pelbagai negara, yang meningkat selepas beberapa penentang dan wartawan yang dipenjarakan di Rusia dipindahkan dari sel penjara mereka ke lokasi yang tidak diketahui.

Walaupun pemindahan penjara secara rahsia adalah perkara biasa di Rusia, beberapa kehilangan banduan terkenal adalah luar biasa.

Pertukaran banduan berprofil tinggi terakhir berlaku pada Disember 2022, apabila bintang bola keranjang AS Brittney Griner ditukar di atas landasan di lapangan terbang Abu Dhabi dengan peniaga senjata terkenal Rusia Viktor Bout, yang telah ditahan di penjara Amerika selama 12 tahun.

Yang terakhir berlaku di Vienna pada tahun 2010, apabila 10 pengintip Rusia yang ditahan di AS ditukar dengan empat ejen yang didakwa ditahan di Rusia.

Salah seorang daripada mereka ialah Sergei Skripal, bekas pegawai perisikan tentera, kemudian diracun oleh agen saraf Novichok di Salisbury pada 2018.

Ketegangan antara Moscow dan Barat telah memuncak sejak beberapa tahun kebelakangan ini, terutamanya sejak pencerobohan Rusia ke atas Ukraine pada Februari 2022. – Agensi