Nurul Izzah Anwar

KUALA LUMPUR – “Di manakah suara media-media arus perdana Barat yang sekian lama melaungkan hak asasi manusia sebelum ini?

“Ini menunjukkan hipokrasi di dalam pelaporan berkenaan pembunuhan beramai-ramai (genosid) yang sedang berlaku di Gaza,” tegas Penasihat Malaysian Humanitarian Aid and Relief (MAHAR), Nurul Izzah Anwar.

Menurutnya, bedilan ke atas sekolah Al Tabain yang terletak di kejiranan Al-Daraj di timur Kota Gaza dan digunakan sebagai pusat perlindungan pelarian telah menyebabkan kehilangan lebih 100 nyawa.

“Kekejaman tenteram rejim Israel yang dilaporkan menggunakan lebih 900 kilogram bahan letupan bagi menyerang warga Gaza ketika mereka sedang melakukan Solat Subuh berjemaah ini adalah kezaliman yang tiada batasnya.

“Dalam masa tujuh hari, Israel telah menyerang tujuh sekolah di mana sekolah-sekolah ini merupakan pusat perlindungan mereka yang kehilangan tempat tinggal. Serangan ini dilakukan secara sistematik pada kadar satu sekolah sehari,” katanya dalam kenyataan.

Sementara itu, Pengerusi Ops Ihsan, Jismi Johari pula menegaskan dunia perlu bersuara dan menggesa kuasa besar untuk membuka laluan kemanusiaan agar bantuan barangan seperti makanan, air dan ubatan dapat memasuki Gaza.

Pelaksanaan Resolusi Majlis Keselamatan PBB yang telah pun menyokong cadangan gencatan senjata di Gaza pada 11 Jun yang lalu harus direalisasikan dengan segera bagi menegakkan keadilan dan menamatkan pembantaian yang melanggar hak asasi manusia, katanya.

“Ini adalah masa untuk badan-badan dunia seperti PBB, OIC dan ICJ bertindak. Israel menjalankan genosid secara terang-terangan dan dunia hanya melihat tanpa apa-apa tindakan dikenakan ke atas mereka,” tegasnya. – MalaysiaGazette