Logo Petronas.

KUALA LUMPUR – Petronas Nasional Berhad (Petronas) telah memulakan pengeluaran gas pertamanya di padang Kasawari, yang terletak di Blok SK316, kira-kira 200 kilometer dari pantai Sarawak, pada kadar aliran awal 200 juta kaki padu standard sehari ( MMscf/d).

Blok SK316 dikendalikan oleh Petronas Carigali Sdn Bhd (Petronas Carigali) yang memegang 90 peratus kepentingan penyertaan, manakala baki 10 peratus dipegang oleh Exploration and Production Malaysia Venture (EPMV).

Ditemui pada tahun 2011, medan Kasawari merupakan sumber penting untuk kedua-dua Kompleks LNG Petronas di Bintulu dan dalam menangani peningkatan permintaan domestik untuk gas. Medan ini mengandungi kira-kira 10 trilion kaki padu sumber gas asli, dengan kadar jualan gas 545 juta kaki padu standard sehari (MMscf/d).

Projek Pembangunan Medan Gas Kasawari (GFD) termasuk Platform Pemprosesan Pusat (CPP), Platform Suar dan Platform Kepala Telaga (WHP), semuanya bersambung dengan CPP melalui jambatan.

Gas dari medan Kasawari dieksport ke platform baharu di hab pengeluaran melalui saluran paip keluli karbon sepanjang 81 kilometer untuk penghantaran gas selanjutnya kepada pelanggan di Bintulu.

Kerja-kerja fabrikasi untuk platform dan jambatan Kasawari telah dijalankan oleh Malaysia Marine & Heavy Engineering Holdings Berhad (MHB) di Pasir Gudang dan Ocean Might Sdn Bhd (OMSB) di Kuching.

CPP untuk bidang tersebut disenaraikan dalam Malaysia Book of Records sebagai Platform Struktur Luar Pesisir Terberat, dengan jumlah berat 53,893 tan metrik (MT).

Naib Presiden Kanan Pengurusan Petroleum Malaysia Datuk Ir. Bacho Pilong berkata, Kasawari adalah bukti keupayaan tempatan melaksanakan projek berskala besar.

Pencapaian ini, melibatkan lebih 450 subkontraktor dan vendor tempatan, dicapai dalam tempoh 26.6 juta jam kerja.

“Kami berbangga dengan pencapaian penting ini, dengan sokongan padu daripada kedua-dua kerajaan persekutuan dan negeri, serta kerjasama antara kontraktor dan penyedia perkhidmatan tempatan,” tambahnya.

Petronas komited untuk mendapatkan bekalan minyak dan gas yang optimum dan mampan untuk keselamatan tenaga negara sambil meneruskan usaha ke arah mencapai operasi perlepasan karbon rendah rendah, selaras dengan matlamat untuk mencapai pelepasan sifar bersih menjelang 2050. – MalaysiaGazette