(ARKIB) Pejuang Hezbollah di Lubnan melakukan operasi besar-besaran menyasarkan beberapa pangkalan tentera Israel di Palestin dengan serangan peluru berpandu dan roket.

TEHRAN – Hezbollah melancarkan serangan peluru berpandu ke atas ibu pejabat Briged Golani tentera rejim Israel.

Dalam satu kenyataan pada hari Sabtu, Hezbollah berkata, para pejuangnya menyasarkan pangkalan Jabal Neriya Golani dengan roket Katyusha sebagai membalas dendam terhadap kekejaman yang dilakukan oleh rejim Israel terhadap bangunan kediaman, terutamanya pencerobohan rejim baru-baru ini ke atas perkampungan Froun di selatan Lubnan.

Menurut kenyataan itu, pangkalan Jabal Neriya Golani kini merupakan markas Briged Golani tentera rejim itu.

Pada hari Jumaat, Hezbollah mendakwa telah menyerang pangkalan tentera Ma’yan Baruch, berek Zabadin, serta bangunan yang digunakan oleh tentera zionis di bandar al-Mutala’a di utara Palestin yang diduduki. dengan dron dan peluru berpandu.

Sejak bermulanya Operasi Storm Al-Aqsa oleh Palestin, Hezbollah telah melakukan serangan setiap hari terhadap kedudukan rejim zionis dengan melibatkan sejumlah besar tenteranya di utara Palestin yang diduduki dan mengurangkan tekanan ke atas penentangan di Gaza.

Radio tentera rejim baru-baru ini melaporkan, Hezbollah telah melancarkan 1,307 roket dari selatan Lubnan ke arah wilayah yang diduduki, yang merupakan kadar tertinggi sejak bermulanya perang genosid terhadap Semenanjung Gaza. – Agensi