Jangkitan mpox. Gambar hiasan

RABAT – Kementerian Kesihatan dan Perlindungan Sosial Maghribi melaporkan kes cacar monyet (mpox) di bandar selatan Marrakech.

Ia adalah kes pertama mpox dilaporkan di negara ini.

Menurut kementerian, pesakit berada dalam keadaan stabil dan sudah menerima rawatan perubatan yang sewajarnya.

Langkah pengasingan dan pemantauan telah dilaksanakan mengikut piawaian kesihatan nasional dan antarabangsa.

Siasatan epidemiologi sedang dijalankan untuk mengesan semua kenalan berpotensi pesakit.

Kementerian menggesa rakyat untuk bergantung kepada sumber rasmi untuk mendapatkan maklumat yang tepat bagi mengelak penyebaran khabar angin dan maklumat salah berhubung wabak ini.

Ia juga menasihatkan orang ramai supaya mengamalkan langkah-langkah pencegahan, termasuk kerap mencuci tangan, mengelakkan sentuhan langsung dengan individu yang dijangkiti atau disyaki, dan menjaga kebersihan diri.

Maghribi melaporkan kes campak pertamanya pada 2022.

Mpox ialah penyakit virus yang disebabkan oleh virus monkeypox, dan boleh berjangkit kepada manusia melalui sentuhan fizikal dengan orang yang berjangkit, bahan tercemar atau haiwan yang dijangkiti.

Pada 14 Ogos, Pertubuhan Kesihatan Sedunia mengisytiharkan wabak mpox yang berterusan di Afrika sebagai kecemasan kesihatan awam yang membimbangkan antarabangsa, memetik kemunculan varian yang lebih berbahaya tetapi kurang difahami, klade 1b, yang pertama kali dikesan di Republik Demokratik Congo pada bulan ini. – Agensi

Tinggal Komen

Please enter your comment!
Please enter your name here