Gambar hiasan

ANKARA – Harga minyak meningkat didorong oleh kebimbangan terhadap gangguan bekalan di Amerika Syarikat (AS) berikutan Taufan Francine dan jangkaan yang semakin meningkat bahawa Rizab Persekutuan mungkin mengurangkan kadar faedah.

Penanda aras antarabangsa minyak mentah Brent meningkat sebanyak 0.26% kepada AS$72.94 setong pada 10.37 pagi waktu tempatan (0737 GMT), meningkat daripada penutupan sesi sebelumnya sebanyak AS$72.75.

Penanda aras AS West Texas Intermediate (WTI) meningkat 0.42% kepada AS$69.31 setong selepas ditutup pada AS$69.02 pada sesi sebelumnya.

Harga minyak melanjutkan keuntungan pada hari Selasa selepas Taufan Francine mengganggu sebahagian besar pengeluaran minyak dan gas AS.

Ribut itu, yang melanda Pantai Teluk AS minggu lalu sebagai taufan Kategori 2, menyekat pengeluaran tenaga di Teluk Mexico, rantau utama untuk bekalan minyak dan gas asli AS.

Menurut Biro Keselamatan dan Penguatkuasaan Alam Sekitar, kira-kira 12.18% daripada pengeluaran minyak dan 16.02% daripada pengeluaran gas asli di Teluk kekal di luar talian setakat Isnin akibat kesan ribut.

Pemotongan pengeluaran ini meningkatkan kebimbangan bekalan di pasaran, seterusnya mendorong harga minyak meningkat.

Pasaran juga menjangkakan kemungkinan pemotongan kadar faedah oleh Rizab Persekutuan AS pada hari Rabu, dengan penganalisis meramalkan peluang 70% pengurangan 50 mata asas.

Kadar yang lebih rendah boleh merangsang aktiviti ekonomi dan meningkatkan permintaan minyak. – Agensi

Tinggal Komen

Please enter your comment!
Please enter your name here