Jangkitan mpox. Gambar hiasan

ADDIS ABABA,- Jumlah kes mpox di Afrika telah meningkat kepada 29,152, termasuk 6,105 kes yang disahkan dan 738 kematian, sejak awal 2024, menurut Pusat Kawalan dan Pencegahan Penyakit Afrika (Afrika). CDC).

Ketua Pengarah CDC Afrika, Jean Kaseya berkata, benua itu melaporkan 2,912 kes baharu dalam minggu lalu sahaja, termasuk 374 kes yang disahkan dan 14 kematian, membawa jumlah kes yang dilaporkan tahun ini kepada 29,152.

Jelasnya, kes itu dilaporkan dari 15 negara Afrika merentasi kelima-lima wilayah di benua itu dan menyatakan pergerakan rentas sempadan, kekurangan zat makanan dan amalan seksual yang tidak selamat adalah antara faktor risiko utama untuk mpox.

Pada pertengahan bulan Ogos, CDC Afrika mengisytiharkan wabak cacar yang berterusan di Afrika sebagai Kecemasan Kesihatan Awam bagi Keselamatan Benua.

Tidak lama selepas itu, Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) turut mengisytiharkan mpox sebagai kecemasan kesihatan awam yang membimbangkan antarabangsa, mengaktifkan tahap amaran global tertinggi mpox untuk kali kedua dalam tempoh dua tahun.

CDC Afrika juga baru-baru ini mengumumkan pelancaran pelan tindak balas benua bersama dengan WHO.

Pelan enam bulan, bermula dari September 2024 hingga Februari 2025, mempunyai anggaran belanjawan hampir AS$600 juta.

Daripada jumlah ini, 55 peratus diperuntukkan untuk usaha tindak balas mpox di negara terjejas, manakala baki 45 peratus ditujukan kepada sokongan operasi dan teknikal melalui organisasi rakan kongsi.

Mpox, juga dikenali sebagai monkeypox, pertama kali dikesan dalam monyet makmal pada tahun 1958. Ia dipercayai berjangkit daripada haiwan liar, seperti tikus, kepada manusia atau melalui sentuhan manusia ke manusia.

Ia adalah penyakit virus yang jarang berlaku yang biasanya merebak melalui cecair badan, titisan pernafasan dan bahan tercemar lain. Jangkitan biasanya menyebabkan demam, ruam dan nodus limfa bengkak. – Agensi

Tinggal Komen

Please enter your comment!
Please enter your name here