Bekalan ubat-ubatan di GAza semakin mendesak sekarang ini. Foto IRNA

TEHRAN – Serangan berterusan Israel ke atas Semenanjung Gaza dan penutupan lintasan oleh rejim zionis menyebabkan berlaku kekurangan bekalan ubat-ubatan.

Akhbar Al-Quds Al-Arabi melaporkan, kekurangan ubat telah memburukkan lagi krisis yang menimpa penduduk Gaza.

Dalam beberapa bulan kebelakangan ini, ketidakstabilan atmosfera  menjelang musim luruh telah menjejaskan kesihatan pelarian di Gaza yang hanya berlindung dalam khemah kecil dan keadaan serba kekurangan, lapor media itu.

Ditambah pula, kebanyakan pelarian tidak mempunyai pakaian musim sejuk dan selimut, sekali gus meletakkan banyak nyawa, terutamanya kanak-kanak, dalam bahaya.

Lapornya, ubat anti-selsema, pernafasan, antibiotik, dan ubat penahan sakit semakin jarang ditemui disebabkan oleh halangan Israel, pada masa sama perang, serta pengepungan teruk selama 11 bulan di Gaza memberi tekanan kepada penduduk di wilayah ini.

“Kementerian Kesihatan Palestin mengumumkan lebih daripada 70% ubat ‘hilang’ di gudangnya, dan ini adalah ubat asas untuk pesakit kronik, serta ubat yang digunakan tinggi untuk penyakit bermusim.”

“Ia menganggap kekurangan ubat yang teruk meletakkan ribuan pesakit berisiko di Semenanjung Gaza dalam ancaman terutama kanak-kanak,” tambahnya.

Menurut Al-Quds al-Arabi, rakyat bertukar-tukar ubat yang mereka ada sesama mereka, dan ubat-ubatan khas untuk kanak-kanak semakin sukar diperoleh. – Agensi

Tinggal Komen

Please enter your comment!
Please enter your name here