Tlaleng Mofokeng

GENEVA – Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) mengutuk kematian seorang doktor dari Gaza semasa dalam tahanan Israel.

“Pada puncak ulang tahun satu tahun pembunuhan beramai-ramai, saya terus terkejut dengan tindakan Israel yang terang-terangan mengabaikan hak kesihatan di Gaza dan seluruh wilayah yang diduduki,” kata Tlaleng Mofokeng, Pelapor Khas PBB mengenai hak untuk kesihatan.

Katanya, Dr. Ziad Eldalou adalah doktor ketiga yang disahkan meninggal dunia semasa ditahan Israel sejak 7 Oktober 2023.

Eldalou adalah seorang doktor perubatan dalaman di Kompleks Perubatan Al-Shifa, hospital terbesar di Gaza.

Lantaran itu, Mofokeng menyeru supaya pekerja kesihatan di wilayah Palestin yang diduduki itu diberi perlindungan sewajarnya.

Doktor itu ditahan bersama pekerja penjagaan kesihatan lain, semasa bertugas di Hospital Al-Shifa pada 18 Mac semasa serbuan oleh Tentera Israel.

Dia dilaporkan meninggal dunia pada 21 Mac, ketika dalam tahanan.

Eldalou adalah salah seorang daripada lebih 885 pekerja penjagaan kesihatan yang dilaporkan terbunuh di Gaza dan Tebing Barat sejak Oktober lalu.

Beliau turut mendakwa ramai lagi jururawat, paramedik, doktor dan kakitangan perubatan lain telah cedera.

Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) telah melaporkan 1,043 serangan ke atas pusat kesihatan di Semenanjung Gaza, Tebing Barat dan Baitulmaqdis Timur sejak 7 Okt.

“Israel mesti berhenti memusnahkan dan menghalang fungsi sistem kesihatan yang sudah terhad di Palestin, dengan melindungi pekerja penjagaan kesihatan. Amalan perubatan tidak pernah menjadi jenayah semasa konflik – tetapi sasaran pembunuhan pekerja penjagaan kesihatan telah berlaku,” kata Mofokeng.

Pelapor khas itu menambah, penyasaran pekerja penjagaan kesihatan dan kemudahan penjagaan kesihatan bertentangan dengan hak asasi individu untuk mengakses perkhidmatan penjagaan kesihatan yang penting, perkara yang sangat penting semasa konflik, dan mungkin merupakan jenayah perang.

Menurut WHO, sekurang-kurangnya 128 lagi pekerja penjagaan kesihatan kekal dalam tahanan selepas ditahan sewenang-wenangnya oleh tentera Israel semasa menjalankan tugas.

Mofokeng menuntut pembebasan segera semua pekerja penjagaan kesihatan yang ditahan sewenang-wenangnya di Israel dan wilayah Palestin yang diduduki dan siasatan segera, bebas dan tidak berat sebelah, serta bertanggungjawab bagi mereka yang telah menahan dan membunuh pekerja perubatan secara tidak sah. – Agensi

Tinggal Komen

Please enter your comment!
Please enter your name here