Polis Kontinjen Selangor bersama pihak Majlis Perbandaran Selayang (MPS) menyita pusat perniagaan yang sebahagian besarnya dimiliki oleh rangkaian GISBH dalam serbuan yang dibuat pada jam 6.30 pagi ketika di Bandar Country Homes, Rawang. Foto MOHD ADZLAN, 21 SEPTEMBER 2024.

Oleh: Mohd Fudzail Mohd Nor

INDOKTRINASI dalam konteks pengajian agama Islam di Malaysia merujuk kepada usaha sistematik untuk menerapkan idea, ideologi, dan pemahaman agama secara berulang-ulang, dengan tujuan menghasilkan keadaan mental yang patuh dan tidak mudah dipersoalkan. Di bawah lapisan pendidikan agama yang sahih, terdapat kebimbangan mengenai bagaimana beberapa gerakan agama tertentu, yang berselindung di sebalik nama Islam, menggunakan pendekatan indoktrinasi untuk menanamkan kepercayaan yang tidak sesuai dengan ajaran Islam yang tulen.

Apa itu indoktrinasi?

Secara umum, indoktrinasi merujuk kepada pengisian minda seseorang dengan ajaran atau ideologi yang dipaksakan tanpa peluang untuk kritikan atau pertimbangan yang bebas. Dalam konteks pengajian agama, indoktrinasi melibatkan usaha menanamkan tafsiran agama yang rigid atau ekstrem, tanpa memberi ruang untuk perbahasan yang lebih terbuka atau kritikan terhadap pandangan yang dibawa. Ia sering dikaitkan dengan propaganda yang terancang, bertujuan mempengaruhi dan mengawal minda pengikut atau pelajar untuk menerima ajaran tertentu tanpa pertanyaan. Indoktrinasi ini boleh berlaku dalam pelbagai bentuk—melalui teks, ceramah, pengajaran, atau kegiatan tertentu—dan ia lebih mudah diterima apabila disampaikan dalam kerangka agama yang suci. Sesiapa yang berani menyoal ajaran tersebut sering dianggap sebagai lemah iman atau menolak kebenaran agama, menjadikan proses pembelajaran agama lebih berbentuk satu hala.

Di Malaysia, sistem pendidikan agama yang rasmi, seperti yang dijalankan di sekolah-sekolah agama, pondok, dan institusi-institusi pengajian tinggi Islam,
biasanya mengamalkan pendekatan yang menyokong pembelajaran berasaskan dalil al-Quran dan Sunnah, serta ruang untuk tafsiran yang lebih luas dalam hal-hal
yang tidak melibatkan perkara-perkara akidah. Namun, terdapat sesetengah aliran atau gerakan yang menggunakan indoktrinasi sebagai alat untuk mengukuhkan
agenda tersendiri, di mana para pengikut diminta untuk menerima segala ajaran tanpa soal.

Gerakan-gerakan yang menggunakan indoktrinasi dalam pengajian agama Malaysia telah menyaksikan beberapa gerakan agama yang terjebak dalam pendekatan indoktrinasi yang menyimpang daripada ajaran Islam yang murni. Antaranya termasuk gerakan ajaran sesat seperti Al-Arqam, Ayah Pin, dan yang lebih mutakhir, Global Ikhwan Services and Business Holdings (GISBH).

Gerakan-gerakan ini sering kali menyelitkan unsur-unsur indoktrinasi dalam bentuk:

  •  Pengkultusan peribadi pemimpin: Pemimpin digambarkan sebagai memiliki hubungan istimewa dengan Tuhan, Nabi, atau entiti ghaib. Para pengikut diajar bahawa pemimpin ini tidak boleh dipertikaikan dan apa sahaja yang diarahkan mesti diikuti tanpa soal.
  • Penggunaan teks atau kitab luar yang tidak sahih: Gerakan seperti ini sering kali menggunakan teks atau kitab yang tidak diiktiraf oleh ulama arus perdana. Kitab-kitab seperti Tajul Muluk, yang penuh dengan kepercayaan khurafat, digunakan sebagai sumber rujukan untuk memperkuatkankepercayaan mereka.
  • Dogma yang khusus: Para pengikut diajar untuk mempercayai sesuatu dogma yang hanya boleh difahami oleh mereka yang berada dalam kumpulan tersebut. Contohnya, mempercayai bahawa terdapat nama-nama atau jampi-jampi tertentu yang dapat mempengaruhi keadaan fizikal, seperti menolak ribut, atau melindungi dari bahaya.
  • Bai’ah atau sumpah setia: Pengikut dalam gerakan ini sering kali diminta untuk melafazkan bai'ah yang melambangkan kesetiaan mutlak kepada organisasi dan pemimpinnya. Ini merupakan bentuk indoktrinasi yang menuntut ketaatan penuh.

Ciri-ciri indoktrinasi dalam gerakan ajaran sesat

Berikut adalah beberapa ciri yang sering kali wujud dalam gerakan agama yang menggunakan indoktrinasi sebagai alat utama:

  •  Nama yang menarik dan berunsur keagamaan: Gerakan atau ajaran sesat biasanya menggunakan nama yang berunsur keagamaan untuk menarik
    minat orang ramai. Nama-nama seperti Al-Arqam dan Rufaqa mempunyai elemen Arab atau Islamik untuk menambahkan keabsahan dalam pandangan
    masyarakat.
  •  Pusat aktiviti yang eksklusif: Pengikut ajaran sesat biasanya diasingkan dari dunia luar melalui pusat aktiviti yang eksklusif, seperti resort, perkebunan, atau premis perniagaan. Di sinilah proses indoktrinasi dijalankan secara intensif, jauh dari pengawasan pihak luar.
  • Penekanan terhadap elemen mistik: Unsur-unsur mistik dan ghaib sering kali digunakan untuk menanamkan keyakinan bahawa gerakan tersebut mempunyai kelebihan tertentu. Ajaran seperti kucing berbunyi ‘meow’ sebagai tanda Ya Rahim atau kepercayaan bahawa Nabi Adam diturunkan di Gunung Jerai adalah sebahagian daripada strategi ini.
  • Penolakan terhadap sistem agama rasmi: Gerakan yang menggunakan indoktrinasi sering kali menolak sistem agama arus perdana atau pihak berkuasa agama yang sah. Mereka menganggap bahawa mereka mempunyai ilmu atau pemahaman yang lebih tinggi daripada ulama arus perdana.

Kesan indoktrinasi terhadap pengikut dan masyarakat

Indoktrinasi yang tidak terkawal boleh memberi kesan yang serius kepada pengikut. Mereka menjadi terlalu taksub dengan ajaran sesat dan menolak segala bentuk
kritikan atau rasionaliti. Akibatnya, mereka sanggup melakukan apa sahaja untuk mempertahankan ajaran tersebut, termasuk mengorbankan diri dan orang lain.
Masyarakat pula menjadi semakin terasing apabila ada yang terpengaruh dengan gerakan seperti ini. Wujudlah perpecahan dalam keluarga, komuniti, dan hubungan
sosial apabila ada individu yang tidak lagi mahu mendengar pandangan atau nasihat yang bertentangan dengan kepercayaan yang telah diindoktrinasikan.

Lebih buruk lagi, ajaran sesat ini boleh membawa kepada ekstremisme, apabila para pengikut percaya bahawa mereka perlu memerangi ‘musuh’ yang dianggap menghalang perjuangan agama mereka. Musuh ini boleh jadi golongan pemerintah, orang bukan Islam, atau bahkan umat Islam sendiri yang tidak menyokong ajaran mereka.

Peranan institusi agama dalam menangani isu indoktrinasi
Bagi mengekang penularan ajaran sesat dan indoktrinasi dalam pengajian agama, institusi agama seperti Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) dan majlis-majlis
agama negeri mempunyai peranan yang besar. Usaha mereka dalam menyebarkan ajaran Islam yang sahih, berdasarkan al-Quran dan Sunnah, harus diperkuatkan.
Pendidikan agama yang komprehensif perlu diterapkan dari peringkat awal untuk memastikan masyarakat memahami Islam secara menyeluruh dan tidak mudah
terpengaruh dengan ajaran yang sesat.

Selain itu, dialog yang terbuka perlu diadakan untuk membolehkan masyarakat mempertanyakan ajaran yang mereka terima, dan para ulama serta pendidik agama
perlu menyediakan ruang bagi perbincangan kritis yang tidak meminggirkan soalan-soalan yang penting.

Kesimpulan
Indoktrinasi dalam pengajian agama Islam di Malaysia adalah satu cabaran yang memerlukan perhatian serius. Meskipun pengajaran agama yang sahih harus
mengukuhkan akidah dan keimanan, indoktrinasi yang melampaui batas boleh menjerumuskan pengikut kepada ajaran sesat yang berbahaya. Oleh itu,
masyarakat harus lebih berhati-hati, mempelajari agama dengan panduan yang betul, dan mengelakkan terpengaruh dengan ajaran yang tidak jelas asal-usulnya.

Tinggal Komen

Please enter your comment!
Please enter your name here