Pelarian Lubnan yang mendapatkan perlindungan di Syria selepas negara itu dibedil bertalu-talu oleh Israel. Foto UNCHR

ISTANBUL – Kira-kira 250,000 orang dari Lubnan menyeberangi ke Syria berikutan serangan yang diperhebat oleh Israel, kata ketua Pesuruhjaya Tinggi Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) bagi Pelarian (UNHCR).

“Saya berada di sempadan Syria-Lubnan, yang mana satu perempat juta orang telah masuk sejak 23 September,” kata Filippo Grandi di X.

Pihak berkuasa tempatan, Bulan Sabit Merah Syria, PBB, dan rakan kongsi bekerja secara berterusan untuk memberikan bantuan kemanusiaan terhadap pelarian tersebut, tambahnya.

Grandi tiba yang tiba di wilayah itu Sabtu lalu untuk bertemu pegawai, dan warga Syria dan Lubnan, yang telah melarikan diri dari Lubnan akibat serangan Israel.

Grandi berkata, ratusan ribu orang hidup melarat atau kehilangan tempat tinggal akibat serangan udara Israel.

Israel telah melancarkan serangan udara besar-besaran di Lubnan yang didakwanya sebagai sasaran ke atas Hezbollah sejak 23 September, membunuh 1,251, menyerang 3,618 yang lain, dan menyebabkan lebih 1.2 juta orang kehilangan tempat tinggal.

Walaupun antarabangsa mengeluarkan amaran bahawa rantau Timur Tengah berada di ambang perang serantau susulan serangan bertubi-tubi Israel ke atas Gaza dan Lubnan, Tel Aviv masih meluaskan konflik itu dengan melancarkan serangan darat ke selatan Lubnan pada 1 Oktober lalu. – Agensi

Tinggal Komen

Please enter your comment!
Please enter your name here