Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim (tengah), Ketua Hakim Negara, Tun Tengku Maimun Tuan Mat bergambar bersama delegasi yang hadir pada 37th LAWASIA Conference 2024 di Kuala Lumpur. Foto SADIQ SANI, 13 OKTOBER 2024

KUALA LUMPUR – Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim menegaskan kebebasan kehakiman serta kedaulatan undang-undang mesti terus menjadi tonggak utama memastikan keadilan dilaksanakan.

Beliau menekankan kebebasan badan kehakiman adalah berdasarkan doktrin pemisahan kuasa yang terkandung dalam Perlembagaan Persekutuan. 

Menurutnya, sejarah telah menunjukkan bagaimana prinsip itu pernah dicabuli oleh pihak berkuasa yang menggunakan sistem kehakiman untuk tujuan politik.

“Era itu sudah berakhir dan kita tidak akan membenarkan penyalahgunaan dan pencabulan undang-undang seumpama itu berulang lagi,” katanya ketika merasmikan Persidangan LAWASIA ke-37 di sini hari ini.

Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim berucap pada 37th LAWASIA Conference 2024 di Kuala Lumpur. Foto SADIQ SANI, 13 OKTOBER 2024

Turut hadir dalam persidangan tersebut adalah Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Undang-Undang dan Reformasi Institusi), Datuk Seri Azalina Othman Said, Ketua Hakim Negara, Tun Tengku Maimun Tuan Mat, Presiden Majlis Peguam Malaysia, Mohamad Ezri Abdul Wahab dan Presiden LAWASIA, Shyam Divan.

Dalam pada itu, Anwar  turut mengulangi kenyataan yang sistem kehakiman tidak boleh dipengaruhi oleh golongan elit atau tunduk kepada desakan mereka yang mewakili kepentingan golongan kaya dan berkuasa.

Beliau juga menekankan keperluan untuk memastikan sistem kehakiman kekal bebas dan tidak terjejas oleh desakan luar.

“Kita perlu menilai sama ada undang-undang kita cukup untuk melindungi privasi, keselamatan, kepercayaan awam dan yang lebih penting, sama ada keputusan kehakiman dapat menyokong kepentingan negara dalam jangka masa panjang,” katanya.

Anwar juga menyatakan reformasi perundangan harus seiring dengan perkembangan teknologi yang pesat sambil mengekalkan keseimbangan antara  kekukuhan dalam melindungi hak individu.

Beliau turut mengingatkan undang-undang yang terlalu tegas atau keputusan yang tidak mengambilkira kepentingan awam boleh mengakibatkan ketidakadilan serta merosakkan kepercayaan rakyat terhadap sistem perundangan.

Persidangan LAWASIA ke-37 yang berlangsung sehingga Selasa ini menghimpunkan para pemimpin perundangan dan peguam dari rantau Asia Pasifik untuk membincangkan perkembangan undang-undang, amalan kehakiman dan penyelesaian pertikaian rentas sempadan.  – MalaysiaGazette

1 Komen

  1. Tp legasi campurtangan politik itu masih kekal selagi mana Maimun yg dilantik oleh Mahathir tanpa melalui prosedur JK Kehakiman..memalukan

Tinggal Komen

Please enter your comment!
Please enter your name here