Foto: FB Justin Trudeau

TORONTO -,Kanada telah memecat enam diplomat India selepas polis mengumumkan siasatan yang dilakukan mendapati ejen Kerajaan India terlibat dalam “kempen keganasan” terhadap penentang di negara Amerika Utara itu.

Bercakap kepada pemberita pada petang Isnin, Perdana Menteri Kanada, Justin Trudeau berkata, Polis Diraja Kanada (RCMP) menemui “bukti yang jelas dan kukuh” bahawa ejen Kerajaan India telah terlibat dalam aktiviti yang mengancam keselamatan awam di negara ini.

“Ini termasuk pengumpulan maklumat rahsia, tingkah laku paksaan yang menyasarkan warga Kanada Asia Selatan, dan penglibatan dalam lebih sedozen tindakan mengancam dan ganas, termasuk pembunuhan.

“Bukti yang didedahkan oleh RCMP tidak boleh diabaikan. Ia membawa kepada satu kesimpulan: Adalah perlu untuk mengganggu aktiviti jenayah yang terus menimbulkan ancaman kepada keselamatan awam di Kanada,” kata Trudeau semasa sidang akhbar.

Susulan tindakan Kanada itu, Kementerian Luar India berkata, New Delhi akan mengusir enam diplomat Kanada – termasuk pemangku pesuruhjaya tinggi.

Mereka telah diberi masa sehingga Sabtu untuk meninggalkan negara itu.

Pengumuman itu dibuat beberapa jam selepas India menarik balik dutanya ke Ottawa dan diplomat lain kerana Kerajaan Kanada sedang menyiasat mereka sebagai “orang berkepentingan” dalam siasatan.

Trudeau berkata kerajaannya bertindak balas selepas polis mula meneruskan dakwaan yang boleh dipercayai bahawa ejen India terlibat secara langsung dalam pembunuhan Hardeep Singh Nijjar.

Polis Kanada menuduh ejen India terlibat dalam “pembunuhan, peras ugut dan tindakan ganas” dan menyasarkan penyokong gerakan pro-Khalistan, yang mencari tanah air berasingan untuk Sikh di India.

Namun New Delhi menolak dakwaan itu sebagai “tidak masuk akal”.

Bercakap di televisyen secara langsung pada petang Isnin, Trudeau berkata India telah membuat “kesilapan asas” dalam menyokong tindakan “jenayah” di Kanada dan kerajaannya terpaksa bertindak atas penemuan terkini.

“Bukti yang didedahkan oleh RCMP (Royal Canadian Mounted Police) tidak boleh diabaikan,” kata perdana menteri.

“Ia membawa kepada satu kesimpulan, adalah perlu untuk mengganggu aktiviti jenayah yang terus menimbulkan ancaman kepada keselamatan awam di Kanada. Itulah sebabnya kami bertindak.”

India telah menafikan sekeras-kerasnya semua dakwaan dan menegaskan bahawa Kanada tidak memberikan bukti untuk menyokong tuntutannya.

Hubungan antara New Delhi dan Ottawa telah tegang sejak Trudeau berkata Kanada mempunyai bukti boleh dipercayai yang mengaitkan ejen India dengan pembunuhan Nijjar.

Perselisihan itu membawa kepada kemerosotan hubungan, dengan India meminta Kanada menarik balik berpuluh-puluh kakitangan diplomatiknya dan menggantung perkhidmatan visa.

Pada hari Isnin, kenyataan berang daripada Kementerian Luar India berkata, dakwaan Kanada dipengaruhi oleh kempen pemisah Sikh.

Kemudian pada hari itu, ia mengumumkan enam diplomat Kanada, termasuk pemangku Pesuruhjaya Tinggi Stewart Ross Wheeler, telah diminta meninggalkan India menjelang 19 Oktober.

Wheeler juga telah dipanggil oleh Kementerian Hal Ehwal Luar India untuk menjelaskan langkah Kanada.

Bercakap kepada pemberita selepas mesyuarat itu, Wheeler berkata Kanada telah memberikan India bukti yang dimintanya, ia kini perlu menyiasat dakwaan itu. – Agensi

Tinggal Komen

Please enter your comment!
Please enter your name here