Kerja-kerja pembersihan dilakukan berikutan tanah runtuh yang berlaku akibat hujan lebat pada awal pagi tadi ketika di Taman Melawati, Ampang. Foto MOHD ADZLAN, 15 OKTOBER 2024.

AMPANG – Batu dan kayu yang berada di dalam longkang menjadi punca laluan air tersumbat sekali gus mengundang insiden tanah runtuh di Jalan E6 dan G2, Taman Melawati di sini hari ini.

Susulan itu,  Ketua Zon 4, Jabatan Bomba dan Penyelamat (JBPM) Selangor, Shahrin Yusmar Mat Yusof berkata, pihaknya bertindak memancur air di dalam longkang bagi melancarkan aliran air di longkang terbabit.

“Itu adalah tindakan awal bagi mengurangkan impak hakisan tanah berlaku, di mana kita kenal pasti laluan air di dalam longkang itu tersumbat dengan batu-batu dan kayu-kayan.

“Keadaan itu menyebabkan pergerakan tanah berlaku, jadi bila kita cuci laluan air itu, pada masa kita melencongkan air yang datang.

“Tindakan tersebut buat kita berjaya mengurangkan beban dalam longkang yang sedia runtuh ini,” katanya pada pemberita dalam sidang media di lokasi kejadian.

Beliau juga memaklumkan, proses pembersihan longkang terbabit mengambil masa kira-kira hampir sejam.

Terdahulu, tinjauan MalaysiaGazette di lokasi mendapati kerja pembersihan sisa tanah runtuh di Jalan E6 sedang dilaksanakan.

Malah cuaca juga dilihat mendung dan kembali buruk apabila hujan lebat di kawasan kejadian. – MalaysiaGazette

Tinggal Komen

Please enter your comment!
Please enter your name here