Sebuah dron telah dilancarkan ke kediaman Benjamin Netanyahu di tengah bandar Caesarea. Foto IRNA

TEHRAN – Penganalisis Arab, Abdel Bari Atwan percaya serangan dron terbaharu Hezbollah ke atas kediaman Perdana Menteri Israel Benjamin Netanyahu menghantar mesej kepada pemimpin Israel bahawa mereka harus menghabiskan sisa hidup mereka di kubu.

Atwan, yang merupakan Ketua Pengarang Rai al-Youm, membuat komen itu dalam satu artikel pada hari Ahad, sehari selepas rumah Netanyahu menjadi sasaran di bandar Caesarea.

Serangan itu berlaku sehari selepas Hamas mengesahkan kematian Yahya Sinwar di Gaza semasa bertempur dengan tentera Israel awal minggu ini.

“Kami telah pun mengatakan kegembiraan Netanyahu akan kesyahidan Sinwar tidak akan bertahan lama, dan amaran ini menjadi lebih awal daripada jangkaan,” kata Atwan, sambil menambah dron Hezbollah sampai ke rumah Netanyahu, bermaksud “dia dan pegawai Zionis lain perlu menghabiskan sisa hidup mereka dalam ketakutan di bunker 70 meter di bawah tanah”.

Penganalisis itu juga berkata, fakta bahawa dron yang ditembak oleh Hezbollah terbang lebih 70 kilometer untuk sampai ke rumah Netanyahu, jauh lebih baik daripada sistem pertahanan udara dan darat baharu buatan Amerika Syarikat yang digunakan Israel.

Ia sekali gus menandakan pencapaian ketenteraan dan perisikan yang hebat untuk Hezbollah dan kekalahan yang berbahaya dan menyakitkan bagi Israel.

Pegawai Israel kini berada dalam ketakutan, katanya, sambil menambah keadaan berjaga-jaga telah diisytiharkan untuk melindungi semua pegawai keselamatan dan perisikan rejim itu kerana mereka telah merasakan sedang menghadapi ancaman nyata yang tidak pernah berlaku sebelum ini.

Selanjutnya dalam artikelnya, Atwan memberi amaran kepada Israel bahawa Hezbollah setakat ini telah memenuhi janjinya dengan cara yang kuat, dan serangan dron ke atas kediaman Netanyahu hanyalah permulaan untuk mencapai matlamat utamanya pada masa hadapan.

Matlamat akhir tidak terhad kepada membunuh Netanyahu atau pegawai Israel yang lain, tetapi untuk menghapuskan zionisme, yang digambarkan oleh penganalisis itu sebagai tumor barah yang memusnahkan keselamatan global dan mengarahkan seluruh dunia ke dalam peperangan dan mungkin konflik nuklear. – Agensi

Tinggal Komen

Please enter your comment!
Please enter your name here