Ketua Perangkawan
Datuk Seri Dr Mohd Uzir Mahidin.

KUALA LUMPUR- Indeks Harga Pengeluar (IHPR) Malaysia, yang mengukur perubahan harga barangan di peringkat pengeluar, menurun dari tahun ke tahun kepada 2.1 peratus menjelang September selepas mencatatkan pertumbuhan selama tujuh bulan berturut-turut, kata Jabatan Perangkaan Malaysia (DoSM).

Ketua Perangkawan Datuk Seri Dr Mohd Uzir Mahidin berkata peratusan penurunan terbesar direkodkan oleh sektor perlombongan, yang mencatatkan kejatuhan dua angka sebanyak 16.1 peratus (Ogos 2024: 8.3 peratus).

“Indeks bagi pengekstrakan petroleum mentah serta pengekstrakan gas asli masing-masing susut 18.6 peratus dan 7.9 peratus.

“Pada masa sama, sektor pembuatan menguncup 1.5 peratus (Ogos 2024: naik 1.0 peratus) berikutan indeks pembuatan kok dan produk petroleum ditapis (-18.7 peratus),” katanya.

Sementara itu, Mohd Uzir berkata sektor pertanian, perhutanan dan perikanan menokok sebanyak 5.8 peratus (Ogos 2024: 2.7 peratus) dengan pertumbuhan indeks tanaman saka mencatatkan peningkatan sebanyak 11.2 peratus.

“Sektor utiliti pula menyaksikan indeks bekalan air bertambah 7.8 peratus, manakala indeks bekalan elektrik dan gas naik 0.3 peratus,” menurutnya lagi.

Dari bulan ke bulan, IHPR bagi pengeluaran tempatan terus merosot sebanyak 1.5 peratus pada September (Ogos 2024: -0.9 peratus).

Semua sektor mencatatkan penurunan kecuali sektor pertanian, perhutanan dan perikanan (melonjak 1.6 peratus).

Bagi suku ketiga 2024, IHPR menyaksikan kejatuhan kecil sebanyak 0.2 peratus berbanding 1.6 peratus pada suku kedua 2024 disebabkan oleh prestasi sektor perlombongan (-7.7 peratus).

“IHPR menyusut 1.6 peratus dari suku ke suku berbanding 1.1 peratus yang direkodkan semasa suku kedua 2024, dikaitkan dengan semua sektor kecuali bekalan air,” katanya.

Dibandingkan dengan beberapa negara terpilih, Mohd Uzir berkata IHPR Amerika Syarikat naik pada kadar perlahan 1.8 peratus menjelang September berbanding 1.9 peratus pada Ogos 2024.

“IHPR Jepun terus bertambah sebanyak 2.8 peratus berbanding kenaikan 2.6 peratus pada bulan sebelumnya, disumbangkan oleh kos peralatan pengangkutan termasuk minuman dan makanan,” katanya.

Beliau ketika mengulas mengenai harga komoditi pilihan semasa Malaysia menjelaskan harga minyak global ditetapkan pada US$74 setong — paras terendah sejak Disember 2021 disebabkan semakan dalam unjuran permintaan oleh Pertubuhan Negara-negara Pengeksport Petroleum dan sekutunya ( OPEC+) untuk 2024 dan 2025.

“Serentak itu, Lembaga Minyak Sawit Malaysia mengunjurkan bahawa harga minyak sawit mentah akan kekal sekitar RM4,000 setan menjelang akhir tahun.

“Namun, terdapat potensi untuk harga komoditi ini terus meningkat, didorong oleh penurunan pengeluaran yang boleh menyebabkan paras stok lebih rendah dalam negara dan memberi kesan positif kepada harga,” katanya.

— BERNAMA

Tinggal Komen

Please enter your comment!
Please enter your name here