Mohd Azmi Abdul Hamid

KUALA LUMPUR – Gabungan NGO Islam mengecam serangan terbaharu peneroka Yahudi Israel di kawasan Masjid Al-Aqsa dengan menyifatkan ia sebagai satu tindakan intimidasi ganas terhadap Palestin.

Menerusi kenyataan bersama, Presiden Majlis Perundingan Pertubuhan Islam Malaysia (Mapim), Mohd Azmi Abdul Hamid yang mewakili gabungan itu berkata, sambutan Hari Bendera Jerusalem dengan slogan anti-Arab dan Palestin dibuat untuk mencetuskan perbalahan.

Katanya, sambutan provokatif itu adalah satu lagi percubaan untuk mewujudkan ketegangan antara komuniti Yahudi dan Muslim bagi membenarkan kawalan penuh Masjid Al-Aqsa oleh tentera penjajahan zionis Israel.

“Ini dilaksanakan di tengah-tengah genosid di Gaza oleh Israel. Menteri kabinet Israel dari sayap kanan melawat kawasan Masjid Al Aqsa dan mendakwa ia milik ‘hanya kepada negara Israel’.

“Dia secara terbuka mengumumkan bahawa orang Yahudi mempunyai hak di Al-Aqsa dan ini merupakan satu cabaran jelas yang bertujuan untuk melancarkan serangan besar ke atas masjid tersebut.

“Kami mengingatkan OIC bahawa penubuhannya adalah sebagai tindak balas kepada pembakaran masjid oleh seorang Yahudi Australia, Michael Rohan yang disokong oleh pihak berkuasa Israel, pada 21 Ogos 1969.

“Sejak penubuhannya, status masjid ini masih di bawah serangan tanpa henti oleh peneroka dan tentera Israel. Terdapat rekod ramai umat Islam yang syahid di Masjid Suci dalam pertembungan dengan tentera penjajah.

“Masjid ini pernah dikepung oleh tentera Israel pada 2016. Ada kemungkinan untuk serangan agresif yang akan mengepung masjid ini sehingga berlaku konfrontasi ultimatum,” katanya dalam kenyataan yang turut disokong oleh NGO, Masjid Sedunia Mempertahankan Al-Aqsa (MANAR) dan Sekretariat Himpunan Ulama Rantau Asia (SHURA).

Menurut Mohd Azmi lagi, Pertubuhan Kerjasama Islam (OIC) sepatutnya ditubuhkan untuk melaksanakan apa sahaja langkah bagi menganjurkan tindakan konkrit dalam menjaga maruah Al Aqsa.

Bagaimanapaun, pencerobohan terbaharu itu adalah satu lagi serangan yang disengajakan untuk mengubah status quo Masjid Al Aqsa yang Suci apabila Yahudi zionis telah mengambil setiap peluang untuk meningkatkan serangan ke atas masjid tersebut.

“Kami mempersoalkan mengapa OIC masih tidak bertindak dan tidak memberi tindak balas konkrit terhadap serangan berterusan ke atas Al Aqsa.

“Resolusi, kenyataan dan komunikasi dari OIC sejak penubuhannya berhubung dengan serangan Israel, tidak berkesan untuk menghentikan serangan tersebut. Malah, sejak 1967, pendudukan Al Aqsa, keadaan semakin buruk dari hari ke hari.

“Zionis Israel berkeras untuk merobohkan masjid itu untuk mendirikan semula gunung ketiga yang didakwa sebagai tempat kuil Yahudi yang sah. Agenda Yahudisasi dilaksanakan di semua peringkat dengan sasaran masa untuk mencapai matlamat akhir kawalan penuh ke atas tapak suci ini,” ujarnya.

Justeru beliau menegaskan, OIC perlu mempunyai tanggungjawab untuk melakukan apa yang diperlukan bagi melindungi masjid tersebut dengan segala kos kerana ucapan dan kenyataan kecaman tidak akan menghentikan serangan.

Ujarnya, Al Aqsa adalah garis merah yang tidak akan memberikan kompromi oleh umat Islam dan semua negara Islam dalam kerana OIC mempunyai hak dalam mengambil tindakan yang perlu untuk menentang projek zionis.

“OIC perlu diingatkan bahawa melainkan tindakan konkrit diambil untuk menghalang pengulangan pembantaian masjid Ibrahimi daripada berlaku kepada Al Aqsa, masa depan Al Aqsa akan terancam.

“Perjanjian Jordan-Israel pada 1994 untuk memberikan Jordan kuasa penuh dalam penjagaan Al Aqsa telah gagal melindungi masjid tersebut. OIC perlu campur tangan untuk mewujudkan perlindungan antarabangsa bagi masjid tersebut.

“Kami juga mengingatkan OIC bahawa gerakan penentangan akan menjadi satu-satunya tindak balas dan akan merebak di seluruh dunia jika tiada tindakan diambil untuk melindungi Al Aqsa,” tambahnya. – MalaysiaGazette