Suasana Jabal Rahmah yang menjadi tumpuan jemaah haji seluruh dunia ketika berwukuf di Arafah. foto RADZUAN HASSAN, 10 OGOS 2019

MAKKAH –  Arafat sudah siap-sedia menyambut kedatangan jemaah haji untuk Hari Arafah yang menjadi kemucak ibadah haji.

Mulai pagi Sabtu, jemaah haji akan bergerak dari Mina ke Dataran Arafah untuk Wukuf, sebelum bergerak ke Muzdalifah untuk bermalam dan kemudian meneruskan ke Mina untuk meneruskan ibadah haji.

Merentasi kira-kira 33 kilometer persegi, Arafah menempatkan lebih dua juta jemaah haji setiap tahun.

Selama beberapa dekad, Kerajaan Arab Saudi berupaya menampung bilangan jemaah haji yang lebih besar, memberikaa keselesaan, keselamatan, dan perkhidmatan tanpa kesukaran yang tidak wajar.

Geografi Arafah mempunyai bentuk buminya yang rata, dikelilingi oleh rangkaian gunung.

Di sebelah utara terletak Gunung Rahmah, menampilkan sebuah bukit kecil berbukit rata yang terbentuk daripada batu hitam yang besar dan keras.

Bukit itu, kira-kira 300 meter panjang dan 640 meter lilitan, menjulang 65 meter di atas kawasan sekitar dan di atasnya oleh tiang 7 meter.

Bukit ini dikenali dengan beberapa nama lain, antaranya Jabal Ilal, Jabal At-Tawbah, Jabal Ad-Du’), An-Nabit, dan Jabal Al-Qurain.

Jemaah haji akan untuk berdiri di “Gunung Rahmah” di Arafah, mencontohi Nabi Muhammad SAW, yang menyampaikan Khutbah Perpisahan di sana.

Mereka juga melakukan solat dan doa mengharapkan rahmat dan keampunan daripada Allah.

Masjid Namirah di Arafah, masjid kedua terbesar di wilayah Makkah selepas Masjidil Haram, telah menyaksikan perkembangan paling ketara semasa era Arab Saudi, khususnya di bawah Raja Abdulaziz bin Abdulrahman.

Pembesaran itu, menelan belanja 237 juta riyal, memanjangkan masjid kepada 340 meter timur ke barat dan lebarnya kepada 240 meter utara ke selatan, meliputi kawasan seluas lebih 110,000 meter persegi, termasuk halaman berlorek seluas 8,000 meter persegi.

Penambahbaikan ini telah meningkatkan kapasiti masjid untuk menampung kira-kira 400,000 jemaah.

Masjid ini mempunyai enam menara, setiap satu 60 meter tinggi, tiga kubah, dan 10 pintu masuk utama dengan 64 pint juga menempatkan ruang penyiaran luaran untuk siaran langsung khutbah dan doa pada Hari Arafah melalui satelit.

Dibina di atas tapak bersejarah tempat Nabi Muhammad menyampaikan khutbah, masjid itu pada asalnya dibina pada zaman Khalifah Abbasiyah awal pada pertengahan abad ke-2 Hijrah.

Ia terletak di sebelah barat kawasan Arafah, sebahagiannya memanjang ke Wadi Uranah, sebuah lembah di Makkah di mana Nabi Muhammad secara jelas melarang berdiri, dengan menyatakan, “Saya berdiri di sini, dan seluruh Arafah adalah tempat untuk berdiri kecuali lembah Uranah. ”

Kementerian Hal Ehwal Islam telah menyiapkan kerja-kerja teknikal di masjid, termasuk penyelenggaraan, operasi, pembersihan, pemasangan karpet mewah, menaik taraf penyaman udara dan sistem pembersihan udara, menyelenggara generator, dan memastikan semua perkhidmatan memenuhi standard kualiti tertinggi, memudahkan suasana tenang dan lancar. ziarah kepada semua jemaah haji. – Agensi

Tinggal Komen

Please enter your comment!
Please enter your name here