Arab Saudi menerima lebih RM1.8 juta jemaah haji tahun ini. foto media sosial

MINA – Ibadah haji tahun ini dilaksanakan dengan berjaya ekoran tiada wabak penyakit atau ancaman kesihatan dilaporkan, kata Menteri Kesihatan Arab Saudi, Fahd Al-Jalajel.

Dalam satu kenyataan akhbar yang dikeluarkan, beliau menzahirkan terima kasih kepada kepimpinan Arab Saudi.

“Syukur kepada Allah, dan melalui sokongan tidak berbelah bahagi Penjaga Dua Masjid Suci Raja Salman serta Putera Mahkota dan Perdana Menteri Mohammed bin Salman, saya berbesar hati untuk mengumumkan kejayaan rancangan kesihatan untuk Haji tahun ini. musim,” katanya.

Al-Jalajel melahirkan rasa puas hati susulan tiada wabak atau ancaman kesihatan awam lain dilaporkan walaupun jumlah jemaah haji yang ramai dan cabaran yang ditimbulkan oleh cuaca panas.

Menteri berkenaan menekankan Arab Saudi menggunakan sumber yang cukup besar termasuk 189 hospital yang serba lengkap, pusat kesihatan, dan klinik bergerak dengan kapasiti gabungan melebihi 6,500 katil, lebih 40,000 kakitangan perubatan, teknikal dan pentadbiran, dan sukarelawan yang menyediakan penjagaan, disokong oleh lebih daripada 370 ambulans, tujuh ambulans udara, dan rangkaian logistik yang kukuh merangkumi 12 makmal, 60 trak bekalan, dan tiga gudang perubatan mudah alih yang diletakkan secara strategik di seluruh Tapak Suci demi kesejahteraan Jemaah haji.

Beliau berkata, kementerian itu memberi khidmat kepada lebih 390,000 jemaah haji, dan perkhidmatan ini termasuk melakukan lebih daripada 28 pembedahan jantung terbuka, 720 kateterisasi jantung, dan 1,169 sesi dialisis.

Hospital Maya Seha menyediakan perundingan secara maya kepada lebih 5,800 jemaah haji, terutamanya untuk penyakit berkaitan haba, membolehkan campur tangan segera dan mengurangkan potensi peningkatan kes.

Al-Jalajel memuji usaha kerjasama pelbagai entiti penjagaan kesihatan dan mengiktiraf sumbangan Kluster Kesihatan Makkah, Pihak Berkuasa Bulan Sabit Merah, Pihak Berkuasa Kesihatan Awam (Weqaya), dan Pihak Berkuasa Makanan dan Ubat Saudi, serta sokongan berharga yang diberikan oleh Syarikat Perolehan Bersepadu Nasional (NUPCO), Pusat Kesihatan Sukarelawan, dan semua pihak berkepentingan lain dalam sektor kesihatan kerajaan.

Beliau turut menekankan langkah-langkah yang dilaksanakan oleh Jawatankuasa Tertinggi Haji Arab Saudi yang diketuai oleh Menteri Dalam Negeri Putera Abdulaziz bin Saud bin Naif, yang melindungi jemaah haji daripada risiko suhu tinggi semasa melaksanakan ibadah dan menangani potensi cabaran kesihatan.

Beliau juga merakamkan penghargaan atas sumbangan kementerian dalam negeri dalam melaksanakan pelan kesihatan yang berkesan. – Agensi