Mohd Shukri Ramli
Mohd Shukri Ramli

KUALA LUMPUR – Pas Perlis bersedia dengan sebarang kemungkinan termasuk berlakunya Pilihan Raya Negeri (PRN) jika kemelut antara istana dengan UMNO negeri itu gagal diselesaikan dengan baik.

Pesuruhjayanya, Mohd Shukri Ramli berkata, sikap angkuh Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Perlis, Datuk Seri Shahidan Kassim terhadap Tuanku Raja Syed Sirajuddin Syed Putra Jamalullail dalam pelantikan menteri besar, menunjukkan beliau tidak menghormati institusi diraja.

“Kita berharap kemelut ini dapat diselesaikan dengan baik, tetapi jika Shahidan masih tetap dengan keputusannya tidak menerima Datuk Seri Azlan Man sebagai Menteri Besar dan menimbulkan kemurkaan Tuanku Raja, kita bersedia dengan sebarang kemungkinan (berlakunya PRN),” katanya dalam kenyataan kepada media di sini hari ini.

Semalam, Azlan dilantik sebagai Menteri Besar Perlis bagi penggal kedua di Istana Arau, tanpa kehadiran sembilan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Barisan Nasional (BN).

Pelantikan Azlan, 60, itu diperkenankan Tuanku Syed Sirajuddin pada istiadat angkat sumpah jawatan dan menandatangani watikah pada jam 11 pagi.

Bagaimanapun, Shahidan yang menamakan adiknya, ADUN Tambun Tulang, Datuk Ismail Kassim telah memecat keahlian Azlan atas alasan Timbalan Pengerusi Badan Perhubungan UMNO negeri itu membelakangkan keputusan parti apabila menerima jawatan Menteri Besar.

Justeru, menurut Mohd Shukri, dalam mencari penyelesaian yang tepat dan adil kepada kemelut itu, Pas Perlis berharap semua pihak tidak melatah atau bersikap terburu-buru dan memberi kepercayaan kepada Tuanku Raja Perlis.

“Kita sentiasa menghormati amalan sistem beraja yang diamalkan di negara ini dan berdiri teguh bersama Tuanku Raja Perlis yang sentiasa mengutamakan rakyat dan negeri dalam keputusan baginda,” katanya. – MalaysiaGazette