BEIJING – Zhejiang Geely Holding Group Co dijangka membida untuk menjadi  rakan strategik dengan Proton Holdings Bhd. seawal minggu ini.

Sebahagian daripada perbincangan itu, pemilik Proton, DRB-Hicom Berhad dan Geely yang memiliki Volvo Car Group akan menawarkan Proton teknologi kenderaan terkini yang dibangunkan dengan input Volvo.

Pembida lain yang turut berpotensi ialah pengeluar Peugeot, PSA, Suzuki Motor Corp dan Renault SA.

DRB-Hicom pada awal bulan ini berkata, ia sedang menunggu bidaan oleh pembuat kereta asing bagi kerjasama tersebut.

Ketua Strategik Komunikasi DRB-Hicom, Mahmood Razak berkata, syarikat itu dijangka mengumumkan keputusan bidaan itu pada separuh pertama tahun ini.

“Kami sedang menilai bidaan yang diterima. Tidak ada sebarang kenyataan sehingga rakan strategik asing (FSP) dipilih,” katanya.

Proton yang ditubuhkan pada tahun 1983 menerima bantuan kerajaan sebanyak RM1.5 bilion tahun lalu bagi melaksanaan pelan pemulihan dan mencari rakan strategik bagi penyelidikan dan pembangunan.

Jurucakap Geely juga enggan mengulas.

Ia tidak jelas sama ada Geely – sebahagian daripada apa sumber berkata, ia sedang membuat bidaan pusingan akhir – termasuk tawaran tunai untuk pegangan dalam Proton.

Pihak-pihak yang mengetahui tentang bidaan itu berkata, Geely sedang mencari sekurang-kurangnya 51 peratus  kepentingan.

Dengan menawarkan Proton beberapa teknologi sendiri, Geely berharap dapat membantu jualan Proton di kanan-drive (RHD) pasaran, termasuk Malaysia, UK, India dan Australia, kata sumber.

Teknologi termasuk Geely telah digunakan untuk kejuruteraan kenderaan sais sederhana seperti GC9 sedan dan kenderaan utiliti sukan Boyue, serta teknologi kereta kecil dibangunkan dengan Volvo.

Jualan kukuh GC9 dan Boyue  membantu Geely meningkatkan jualan China sebanyak 50 peratus pada tahun lepas kepada 765.851 kenderaan. – MalaysiaGazette