Home Dunia Enggan pakai tudung, Le Pen batal jumpa Mufti Besar Lubnan

Enggan pakai tudung, Le Pen batal jumpa Mufti Besar Lubnan

Marine Le Pen, calon Presiden Perancis 2017 menolak pemakaian tudung untuk bertemu dengan Mufti Besar Lubnan. Foto Reuters

BEIRUT – Calon Presiden dari sayap kanan Barisan Nasional Perancis, Marine Le Pen membatalkan mesyuarat dengan mufti besar Lubnan selepas enggan memakai tudung semasa pertemuan itu.

Le Pen, antara kelompok hadapan yang merebut jawatan presiden, menggunakan lawatan dua hari ke Lubnan untuk meningkatkan kelayakan dasar luar negerinya sembilan minggu dari pusingan pertama 23 April dan mungkin sebahagiannya menyasarkan potensi undi Perancis-Lubnan.

Banyak warga Lubnan melarikan diri ke Perancis, bekas kuasa penjajah Lubnan, semasa perang saudara 1975-1990 dan menjadi rakyat Perancis.

Selepas bermesyuarat dengan Presiden Michel Aoun dan Perdana Menteri, Saad al-Hariri, beliau dijadualkan bertemu dengan Mufti Besai, Sheikh Abdul Latif Derian.

Sheikh Abdul Latif mengetuai Dar al-Fatwa, pihak berkuasa utama bagi Muslim Sunni dalam sebuah negara pelbagai agama.

“Saya akan bertemu Mufti Besar Al-Azhar,” katanya kepada pemberita, merujuk kepada lawatan pada tahun 2015 ke pusat berusia 1,000 tahun di Kaherah pengajian Islam.

Meskipun pertemuan itu tidak perlu bagi pihak mufti, namun kehadiran Le Pen diterima.

Pejabat akhbar mufti telah memberitahu Le Pen perlu memakai tudung tetapi terkejut kerana Le Pen enggan berbuat demikian.

“Anda boleh menyampaikan penghormatan saya kepada mufti besar, tetapi saya tidak akan memakai tudung,” katanya.

Tetapi ia bukan mengejutkan dalam konteks politik Perancis.

Undang-undang Perancis mengharamkan pemakaian tudung dalam perkhidmatan awam dan bagi murid-murid sekolah menengah, atas nama pemisahan gereja-negeri dan hak sama rata untuk wanita.

Le Pen mahu melanjutkan pengharaman ini kepada semua tempat-tempat awam, langkah yang akan memberi kesan kepada umat Islam. – MalaysiaGazette