Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak melawat ruang pameran sambil diiringi Pengerusi SPAD, Tan Sri Syed Hamid Syed Jaafar Albar (kanan) turut serta Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Liow Tiong Lai (dua kiri) dan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Abdul Rahman Dahlan (dua kanan) pada Majlis Pelancaran Pemeriksaan Awam Projek ECRL di Ibu Pejabat Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD), Kuala Lumpur. foto NOOR ASREKUZAIREY SALIM,08 MAC 2017
KUALA LUMPUR – Seorang anggota Parlimen pembangkang hari ini merakamkan penghargaan dan mengucapkan tahniah kepada kerajaan atas perancangan membina Landasan Keretapi Pantai Timur (ECRL).

Datuk Dr Nik Mazian Nik Mohamad (PAS-Pasir Puteh) berkata pelaksanaan projek pengangkutan awam berkenaan diyakini dapat membantu rakyat mengurangkan kos pengangkutan.

“Antara cara mengurangkan kos hidup rakyat ialah dengan menyediakan lebih banyak pengangkutan awam.

“Saya ucapkan tahniah kepada kerajaan yang merancang rel-rel yang sesuai seperti MRT, LRT, dan baru-baru ini ECRL. Saya amat menyokong projek ini.

“Ia akan banyak membantu rakyat,” katanya ketika membahaskan usul menjunjung kasih titah Yang di-Pertuan Agong di Dewan Rakyat hari ini.

Nik Mazian berkata penyediaan lebih banyak pengangkutan awam oleh kerajaan akan mengurangkan perbelanjaan bahan api untuk kenderaan oleh rakyat terutama yang kurang berkemampuan.

“Rakyat tak payah beli kenderaan, kos minyak juga boleh dijimatkan, kurang sesak. Ini banyak selesaikan masalah rakyat miskin,” katanya.

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak sebelum ini mengumumkan cadangan pembinaan ECRL sepanjang 600 kilometer bernilai RM55 bilion sewaktu pembentangan Bajet 2017, yang menghubungkan Lembah Klang dengan Kuantan, Pahang sehingga ke Terengganu serta Tumpat, Kelantan.

Projek itu dijadual bermula Julai tahun ini dan dijangka siap pada Jun 2024.

Beberapa anggota Parlimen pembangkang sebelum ini membuat ‘serangan’ terhadap projek berkenaan antaranya Anggota Parlimen Pokok Sena, Datuk Mahfuz Omar daripada Pas yang mendakwa kos projek berkenaan terlalu tinggi.

Persidangan dewan bersambung Isnin depan.

— BERNAMA